مدیر پایگاه میراث فرهنگی یزد از ارسال پرونده ثبت جهانی 195 هکتار از بافت تاریخی یزد خبر داد و گفت: این پرونده امسال در یونسکو مورد بررسی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۲۲۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱ 28 April 2016

به گزارش تابناک یزد،مجتبی فرهمند در جلسه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد پنجم بهمن‌ماه سال گذشته به یونسکو ارسال شد و تا سه ماه دیگر ارزیابان این پرونده به استان یزد سفر می‌کنند.

وی با بیان اینکه پرونده در قالب هفت فصل تدوین شده است،‌ افزود: در فصل‌های مختلف، توصیف از کلان‌مقیاس تا ریزمقیاس انجام شده و در برخی فصل‌ها حتی جزئی‌ترین عناصر از جمله عناصر خشت، تزئینات و گچبری‌ها و ... مورد بررسی قرار گرفته است.

فرهمند ادامه داد: در فصل دیگری نیز ارزش‌های برجسته شهر مطرح شده ضمن اینکه بحث حفاظت از بافت تاریخی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی یکی از مواردی که توانسته به خوبی در حفظ و نگهداری بافت تاریخی موثر عمل کند را موضوع وقف دانست و افزود: به بحث وقف در پرونده بافت تاریخی به خوبی اشاره شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی یزد خاطرنشان کرد: محدوده عرصه ثبت جهانی بافت تاریخی 195 هکتار است و محدوده امیرچخماق، میدان خان و بناهای دوران آل مظفر را شامل می‌شود و باغ دولت‌آباد و محله زرتشتی‌ها نیز به این محله پیوسته است.

وی افزود: البته باغ دولت‌آباد چند سال پیش ثبت جهانی شده و محله زرتشتی‌ها نیز به خاطر ارائه تصویری از زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در کنار یکدیگر در این پرونده مورد توجه قرار گرفته است.

فرهمند ادامه داد: در مجموع 195 هکتار عرصه و 665 هکتار حریم بافت تاریخی در مجموع شامل 861 هکتار از بافت تاریخی یزد پرونده‌سازی و به یونسکو ارسال شده است.

وی ادامه داد: تلاش شد پرونده‌های شهرهایی نظیر پاریس، قاهره و هرات نیز مورد بررسی قرار گیرد و از ساختار آنها متناسب با وضعیت شهر یزد استفاده شود.

فرهمند تصریح کرد: در پرونده‌ محله‌ها به صورت نمونه پایش شدند و فضاهای سالم، نیازمند مرمت، تخریب و بازسازی و ... از یکدیگر تفکیک شدند.

وی همچنین به تشریح کمیته‌های تشکیل شده و کارگروه‌های زیرمجموعه آنها پرداخت و افزود: در مجموع 40 نیرو برای پایگاه میراث فرهنگی تدوین شده که از نیروهای توانمند دانشکده معماری یزد نیز بهره گرفته می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار