کد خبر: ۲۲۶۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶ 09 May 2016

به گزارش تابناک یزد،امروزه معماری گلین، مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته و در همين راستا نيز دانشگاه يزد اقدام به ايجاد پژوهشکده معماری گلین(بومی) به عنوان تنها پژوهشکده‌ای كه در رابطه با این معماری در ایران کار می‌کند، در دانشکده هنر و معماری خود كرده به نحوي كه اين دانشگاه با داشتن تنها پژوهشکده معماری بومی در کشور از پیشگامان این حوزه در ایران شناخته می‌شود.دکتر "نریمان فرحزا" رئیس پژوهشکده معماری بومی در اين مورد اظهار كرد: طرح پژوهشکده معماری گلین از سال 80 مطرح شد و با دو گروه پژوهشی با عنوان مرکز پژوهش معماری گلین در سال 85 موافقت اصولی دریافت کرد.


وي ادامه داد: اين مركز در سال 91 نيز موفق به دريافت موافقت قطعی از وزارت علوم شد و به پژوهشکده معماری بومی با سه گروه پژوهشی معماری گلین، شهر سازی بومی و هنر و دست‌ساخته‌ها، ارتقاء یافت.

 تلفیق دستاوردهای گذشتگان با دانش امروز

فرحزا در ادامه گفت: در این پژوهشکده در تلاش هستیم دستاوردهای گذشتگان و ارتقای آن و تلفیق آن با دانش حاضر را داشته باشیم تا برای زندگی امروز استفاده شود.

وی افزود: همچنین چون هنر و معماری و شهرسازی بومی فعالیت همخوان با محیط زیست بوده و هنر و معماری مدرن آنچنان که باید توانایی رفع نیازهای مادی و معنوی انسان را ندارد، به همین دلیل در کل دنیا رویکرد جامعی در بازخوانی آثار گذشتگان به وجود آمده که به واسطه همین موضوع ارگان‌ها و تشکل‌های مردمی شکل می‌گیرند و موضوع آثار گذشتگان و حفظ و مرمت آنها را پیگیری می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری عنوان كرد: شکل‌گیری پژوهشکده معماری گلین به عنوان تنها پژوهشکده معماری گلین در ایران از بطن دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد است و ارتباط تنگاتنگی با دانشکده دارد به طوري كه در سند چشم انداز دانشگاه یزد هم از آن نام برده شده است.

به گفته دکتر فرحزا، این پژوهشکده با همکاری اعضای هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در تلاش است كه برای رفع نیازی از جامعه با تدوین طرح‌های پژوهشی بین دانشگاه و جامعه ارتباط برقرار کند و معتقدیم از دانش جدید داخل و خارج کشور باید برای توسعه دانش بومی بهره گرفت.

فرحزا گفت: ۱۳ طرح پژوهشی از سال ۹۰ تاکنون داشتیم که برخی تمام شده و برخی در جریان است، البته همه طرح‌ها داخلی و با همکاری اعضای هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد بوده است.

استقبال پژوهشگران خارجی از پژوهشکده معماری گلین

رئیس پژوهشکده معماری بومی افزود: طرح‌های پژوهشی پژوهشکده تاکنون در شهر یزد انجام شده و سعی کرده‌ایم بیشتر روی محورهای دسترسی شهر یزد و چشم‌اندازهای ورودی شهر کار کنیم.

وي با بيان اين كه پژوهشکده روی بدنه سازی کالبدی شهر یزد هم فعالیت داشته است، در خصوص استقبال پژوهشگران خارجی از این پژوهشکده، تصریح کرد: به واسطه این که گروه پژوهش معماری گلین و جایگاه شهر یزد در استفاده خشت خام، جایگاه مطرحی است بسیاری از پژوهشگران داخلی و خارجی علاقه‌مند به همکاری با این پژوهشکده هستند.

فرحزا اضافه كرد: تاکنون چندین کارگاه ملی آموزشی و اجرایی نیز با حضور استادان بین‌المللی مانند استاد موسسه کارتر فرانسه و دانشگاه آیدین ترکیه برگزار شده است و سعی داريم كه دانشجویان معماری را با این موضوعات آشنا کنیم.

وی در مورد توجه بیشتر جهان در سال‌های اخیر به معماری گلین، گفت: از آنجا که معماری بومی یزد، معماری گلین است و مصالح به کار رفته در آن از نظر زیست محیطی مناسب‌ترین مصالح ساختمانی شناخته شده که قابلیت بازیافت دارند و حداقل صدمه را به محیط طبیعی وارد می‌کنند،امروزه این نوع معماری مورد توجه بیشتری از سوی کارشناسان داخلی و خارجی قرار گرفته است.

اهتمام جهانيان به بهره گرفتن از دانش معماري گلين  

عضو هيئت علمي دانشگاه يزد گفت: هم‌اكنون در قاره‌هاي پنج‌گانه دنیا به این مسئله توجه دارند و روی معماری گلین مطالعه می‌کنند و در تلاش هستند كه با کیفیت بالاتر از مصالح گلین در ساخت و ساز استفاده کنند به طوری که در جنوب شرقی آسیا، چین و کره جنوبی و کشور هند هم موسسه‌ای برای اشاعه معماری گلین وجود دارد.

به گفته‌ي وي، در کشور زلزله‌خیزي مانند پرو نيز غالب سازه‌های به کار رفته در معماری با نمونه برداري از  معماری گلین و با مقاوم‌سازي سازه با کلاف‌های طبیعی مثل بامبو استفاده مي‌كنند.

وی در خصوص دعوت به همکاری دانشجویان خارجی نيز گفت: از برخی دانشجویان خارجی به دلیل این که آنها روش‌های خاصی برای مستندسازی اطلاعات دارند، دعوت شد كه در این زمینه با پژوهشکده همکاری کردند.

وی گفت: در حال حاضر پژوهشکده معماری گلین دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد به عنوان تنها پژوهشکده معماری گلین و معماری بومی در ایران، بیشترین ارتباط خارجی را با کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلیس و فرانسه دارد.

فرحزا در پايان هم تاكيد كرد: بهترین کاری که برای حفظ معماری گلین می‌توان کرد، در قدم اول پیشگیری از تخلیه بافت قدیم است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار