کد خبر: ۲۲۷۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳ 10 May 2016
به گزارش تابناک یزد،یزد با وجود قرار گرفتن در میان استان‌های مطرح صنعتی و كشاورزی كشور سال گذشته نرخ بیكاری متوسط را تجربه كرد.
به گزارش ایرنا، میانگین نرخ بیكاری كشوری در سال گذشته 11 درصد و در یزد 11/2 درصد گزارش شد كه از این حیث استان صنعتی یزد را در جایگاه چهاردهم كشور قرار داد. یزد با یك میلیون و 74 هزار نفر جمعیت و متوسط 1/63 درصد رشد سالانه، نخستین استان كشور از لحاظ سرانه صنعتی (كل سرمایه‌گذاری تقسیم بر جمعیت) و چهارمین استان كشور از لحاظ كشت گلخانه ای به شمار می‌رود كه 22 سال متوالی جایگاه نخست قبولی دانش‌آموزان دركنكور سراسری را در اختیار داشت.
این استان با سهم 51 درصد تولید سنگ آهن كشور، تولید 45 درصد كاشی و سرامیك، 27‌درصد تولیدات نساجی كشور، ظرفیت بالای میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان دومین شهر تاریخی جهان بعد از ونیز ایتالیا و نخستین شهر خشتی جهان، برخورداری از بالاترین ظرفیت انرژی خورشیدی و نیز رتبه نخست كشور در زمینه تعداد پزشك و تخت بیمارستانی نسبت به جمعیت، زیرساخت های ویژه ای را برای ایجاد اشتغال در مقایسه با سایر استان‌ها داراست.
با وجود این مزیت‌ها، نرخ بیكاری استان كه در سال‌93 حدود 7/8 درصد گزارش شده بود، پارسال به 11/2درصد رسید و بیكاری دو رقمی در حد متوسط را تجربه كرد. افزایش نرخ بیكاری در استان در حالی است كه میانگین نرخ بیكاری كل كشور در طول 2 سال گذشته تقریباً ثابت بوده و افزایش ناچیزی داشته است.

چرایی افزایش نرخ بیكاری در یزد
دلایل متعددی برای افزایش بیكاری در استان همچون تعطیلی و كاهش ظرفیت تولید كارخانه‌های استان صنعتی یزد از جمله كاشی، فولاد و برخی تولید كنندگان متوسط ذكر می كنند. صنعت به عنوان بزرگ‌ترین بخش اشتغالزای استان در وضعیت مساعدی قرار ندارد و برخی واحدهای صنعتی استان در 2 سال گذشته با تعدیل نیرو، تعطیلی موقتی و دائمی مواجه بوده‌اند.
از سوی دیگر آمار دقیقی در استان درباره كارخانه‌های تعطیل شده یا نیمه تعطیل وجود ندارد و به صورت غیررسمی از 20 تا 60 درصد كارخانجات استان در این آمار قرار می گیرند. در آخرین جلسه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مقرر شد سازمان صنعت، معدن و تجارت با همكاری اتاق بازرگانی و بخش خصوصی آمار دقیق تری درباره این موضوع تهیه كنند.
كسبه بازار یزد نیز از ركود حاكم بر بازار و بی‌رونقی آن رنج می‌برند ضمن آنكه به دلیل تحریم‌های اقتصادی گذشته بخشی از مقصد صادرات كالاهای یزدی از دست رفته و همین امر بر ركود و تعطیلی‌ها تاثیر مضاعف گذاشته است.
تداوم برخی از این مشكلات تجمع گروه‌هایی از كارگران استان را در پی داشت كه ازجمله آنها می توان به مشكلات كارگران فرش باستان یزد و كاشی كویر یزد و تعویق 6ماهه حقوق كاركنان سها سرام اشاره كرد.

سردرگمی مسئولان درباره نرخ واقعی بیكاری یزد
استاندار درباره روند افزایش نرخ بیكاری در استان تا 11/2 درصد در سال گذشته به ایرنا گفت: در ابتدای سال گذشته آمار بیكاری 7/9درصد بود كه یكباره به حدود 13 درصد رسید و دوباره پایین آمد از این رو شاید نتوان درستی این آمار را تایید كرد.
«سیدمحمد میرمحمدی» افزود: بعضی افراد به كارهای غیررسمی مشغول هستند ولی در زمان پرسشگری بیان می‌كنند كه بیكارند یا تعطیلی برخی كارخانه‌ها و تعدیل نیرو می‌تواند از دلایل عمده تغییر نرخ بیكاری باشد. استاندار درباره طرح های باقی مانده از دولت قبل گفت: 3378 طرح در زمان فعالیت دولت یازدهم در استان داشتیم كه 1844 مورد آن تكمیل یا تعیین تكلیف شده و بقیه این طرح‌ها برای اجرای اقتصاد مقاومتی تعیین تكلیف و واگذار می‌شود.
«محمدعلی طالبی» معاون امنیتی استاندار نیز در این زمینه 14‌فروردین امسال در پست اینستاگرامی خود نوشت: «در سال پیش رو به رغم امیدهای بسیار و رفع برخی مشكلات و موانع، همچنان با پاره‌ای دشواری ها كه از سال های قبل به ارث برده‌ایم، مواجه خواهیم بود.»

صنعت؛ عامل اصلی اشتغال در یزد
آمار نشان می دهد كه 9/7‌درصد از شاغلان استان یزد در بخش كشاورزی،46/5درصد در بخش صنعت و 43/5‌درصد در بخش خدمات فعال هستند.
با توجه به آمارهای اعلام شده در سال 94 سهم شاغلان 2‌بخش كشاورزی و خدمات نسبت به سال‌93 افزایش داشته اما سهم شاغلان بخش صنعت در استان صنعتی یزد كاهش یافته است. به گفته مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان، میزان مشاركت اقتصادی در استان نیز طی سال گذشته 41/1‌درصد بوده است.
«محمدحسین ریاحی» افزود: نتایج بررسی عملیات میدانی در سال‌94 نشان می‌دهد كه آمار شاغلان در كل كشور در سال‌94 نسبت به سال 93 بیش از 700 هزار نفر افزایش یافته است. مدیركل تعاون استان درباره تعهد دستگاه های اجرایی استان در ایجاد شغل طی 2 سال اخیر گفت: در سال‌93 25‌دستگاه اجرایی استان 15هزار و 500 نفر تعهد اشتغال داشتند كه در مجموع 84 درصد آن یعنی 13 هزار نفر محقق شد اما در سال 94 تعهدی اعلام نشد. به گفته ریاحی تاكنون 7058 شغل در سامانه سامد (سامانه ارتباط مردم و دولت) استان یزد ثبت شده است. وی از دستگاه‌های اجرایی استان خواست این سامانه را به طور مرتب رصد و آمار اشتغال ایجاد شده توسط خود را در آن وارد كنند تا بر اساس این آمار بتوانیم به جمع‌بندی‌های صحیح دست پیدا كنیم.

مشاغل خانگی؛ راهی برای كارآفرینی
توسعه مشاغل خانگی و صنایع خرد كه به سرمایه گذاری اندك در مقایسه با صنایع بزرگ و مادر نیاز دارند، می‌تواند یكی از راهكارها برای كاهش نرخ بیكاری در استان و بازگشت به نرخ بیكاری تك رقمی باشد.
به گفته فریبا آیت‌اللهی مدیر كارآفرینی و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان، تاكنون 22 هزار و 279 مجوز مشاغل خانگی در 373 رشته صادر شده كه اغلب در حوزه های قالیبافی، پرورش دام، خیاطی، سرمه دوزی، گلیم بافی، بسته‌بندی غلات و پرورش قارچ بوده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار