کد خبر: ۲۳۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹ 16 May 2016

به گزارش تابناک یزد،حمید صرامی در نشستی با عنوان مهارت‌ ها و سبک ‌های فرزندپروری در برابر آسیب ‌های اجتماعی در دانشگاه یزد افزود: اعتیاد همه‌گیر است و هیچ قشری از این آسیب مصون نیست.

وی ادامه داد: خشونت، روابط سوء جنسی، انجام فعالیت‌ های غیر قانونی، ناامیدی منجر به خودکشی، صدمات اتفاقی و شکست تحصیلی از دیگر دغدغه‌ های والدین از تجربه‌ های مخاطره ‌آمیز برای فرزندانشان است.
مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نقش خانواده ها در جامعه اظهار کرد: دستیابی به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده است.
وی اضافه کرد: اکنون که نوجوانان و جوانان در محاصره انواع خطرها از جمله مواد مخدر، مشروبات الکلی، مواد روان‌گردان، وجود 100 شبکه ماهواره‌ ای برای ترویج پورنوگرافی و بیش از 50 سایت فارسی برای ترویج تولید و مصرف مواد هستند این پرسش مطرح است که آیا در فرایند تربیت فرزندان، والدین آنان را برای مواجهه با موقعیت‌ های پرخطر آماده کرده‌اند؟.
** ساکنان دنیای مجازی
صرامی نسل جدید را ساکنین دنیای مجازی عنوان کرد و گفت: نسل جدید به شخصیت‌ های متزلزل گرفتار شده‌ اند و نسلی ستیزه ‌جو، پرخاشگر، تنوع‌طلب، مدگرا و متمایل به آرایش، بی ‌علاقه به پند و نصیحت و بدون احساس مسئولیت هستند؛ این نسل در برابر فقر مباحث علمی و آموزشی والدین هر کاری انجام می‌ دهد.
وی تصریح کرد: فقر مهارت ‌های فرزندپروری عوامل بروز آسیب در کشور را رقم می‌ زند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این سوال که چه کسانی در معرض خطر مصرف مواد هستند گفت: نبود روابط نیرومند و صمیمی در خانواده، بروز خشونت بین زوج ها و اختلاف شدید خانوادگی از جمله عواملی است که افراد را بیشتر در معرض خطر مصرف مواد قرار می‌ دهد.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: اختلاف شدید خانوادگی 57 برابر احتمال گرایش افراد به رفتار پر خطر را افزایش می‌دهد.
صرامی افزود: نظارت نداشتن والدین بر رفتار فرزندان، ضعف پیوند با مدرسه، بی ‌نظمی اجتماعی ، عزت نفس پایین، ضعف در مهارت ‌های اجتماعی و ضعف در کنترل هیجان منفی مانند خشم میزان آسیب ‌پذیری و رفتارهای پرخطر را افزایش می ‌دهد.
وی ادامه داد: اساسی ‌ترین مولفه ‌هایی که والدین برای تربیت فرزندان خود به کار برده و بر رشد فرزندان تاثیر مستقیم دارد، بهبود کارکرد خانواده، شیوه ‌های نظارت و بیان انتظارها و قواعد مشخص است.
وی با بیان اینکه والدین را نمی‌ توان در یکی از سبک ‌های فرزندپروری به طور کامل مشاهده کرد افزود: اگر والدین مهارت ‌های لازم و اطلاعات کافی داشته باشند زندگی سالم خواهند داشت.
وی در ادامه گفت: اگر والدین نتوانند به سوالاتی در خصوص میزان آگاهی از خلق، شناخت از دوستان و میزان معنویت فرزندان و همچنین میزان مهارت برنامه‌ ریزی، تصمیم‌ گیری و اعتماد به نفس آنها پاسخ دهند سبب افزایش میزان آسیب‌پذیری فرزندان خود خواهند شد.
** خانواده نخستین مدرسه فرزندان
استاد دانشگاه گفت: در گذشته یک پدر و مادر می ‌توانستند چند فرزند را به خوبی تربیت کنند اما امروزه به دلیل پیچیدگی روابط اجتماعی یک پدر و مادر باید نقش چند مادر و چند پدر را در تربیت یک فرزند انجام دهند تا در تربیت فرزند موفق شوند.
صرامی به ایجاد شادابی و انگیزه در منزل تاکید کرد و افزود: هنگامی که نشاط از طریق خانواده ایجاد شود فرزندان به هیچ‌وجه به سمت روش‌ های نامتعارف برای به دست‌ آوردن شادابی نمی ‌روند.
وی ادامه داد: حضور فیزیکی و روانی در منزل و گرمی ‌بخشی به محیط منزل و سیراب کردن فرزندان از محبت، دوری کردن از نظارت‌ های سختگیرانه یا بسیار ملایم در سبک فرزندپروری اهمیت فراوانی دارد.
وی تاکید کرد: در صورت بروز زمینه‌ های انحراف فرزندان، والدین باید به دور از خشم و برخورد تهاجمی مساله را حل کنند.
صرامی تصریح کرد: انتقاد به رفتار خاص فرزندان به جای زیر سوال بردن همه رفتارهای آنان و پرهیز از برچسب ‌های نامناسب، دوری از نصیحت و پندهای تکراری فرزندان، توسعه معنویت در منزل، تعیین قوانین شفاف و روشن در منزل با مشارکت فرزندان و دوری از اعمال قوانین انضباطی خشک از جمله ضرورت ‌های مورد نیاز والدین در تربیت فرزندان است.
** اهمیت ارتباطات موثر با فرزندان
مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با تاکید بر اهمیت ارتباطات موثر با فرزندان به عنوان مهمترین عامل در فرزندپروری گفت: ارتباط موثر سبب ایجاد احساس آرامش و غرور، عزت نفس، دروغ ‌نگفت و بالارفتن اتنظارات واقعی از خود خواهد شد.
صرامی افزود: خانواده ‌هایی که با فرزندان ارتباط موثر ندارند با خصلت‌ هایی ازجمله احساس حقارت، بروز افکار منفی، پایین آمدن عزت نفس، بروز مشکلات عاطفی، بروز خلق و خوی‌ های خشمگینانه، بروز بی‌ برنامه‌گی و افت تحصیلی و اقدام به فرار از منزل مواجه خواهند شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار