الیاس حضرتی در گفت و گو با تابناک
این حرف که برخی از اصول‌گرایان با نام اصلاح‌طلبی وارد مجلس شده‌اند درست است اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که افرادی نیز هستند که اصلاح‌طلب بودند و در لیست اصول‌گرایان قرار گرفته‌اند و همچنین برخی وجود دارند که در ضمن اصول‌گرایی نظر دیگری درباره ریاست مجلس دارند.
کد خبر: ۲۳۲۴۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵ 19 May 2016
به گزارش تابناک یزد، نشست هم‌اندیشی فراکسیون‌های امید و اصولگرایان مجلس دهم عصر روز گذشته با حضور منتخبان دو طیف برگزار شد. در جلسه اصلاح‌طلبان، اساسنامه فراکسیون امید به تصویب رسید و با اجماع نظر عارف رئیس فراکسیون شد. همچنین اعضای هیئت‌رئیسه موقت این فراکسیون با رأی اعضا، انتخاب شدند.

هم‌زمان با جلسه اصلاح‌طلبان جلسه دیگری نیز با حضور منتخبان اصول‌گرا در مکان دیگری تشکیل شد، به گفته امیر خجسته منتخب مردم همدان در این نشست، 131 منتخب مجلس دهم در جلسه حضور داشتند.

حضور پرتعداد منتخبان اصول‌گرا در جلسه فراکسیون فراگیر معادلات موجود بر سر انتخاب رئیس مجلس را قدری پیچیده کرده است، در جلسه گذشته این دو طیف تعداد فراکسیون امید بیشتر بود و در این جلسه تعداد اصول‌گرایان بیشتر شده است و همین موضوع باعث شده است تا ابهام بر سر یاست مجلس همچنان ادامه داشته باشد.

الیاس حضرتی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: در جلسه روز گذشته فراکسیون امید دقیقاً 105 نفر حضور داشتند اما این به معنی آن نیست که اعضای این فراکسیون 105 نفر بوده است، بلکه همیشه و در هر جلسه‌ای حدود 30 الی 40 درصد افراد غایب هستند.

این نماینده منتخب تهران در ادامه افزود: بسیار اتفاق می‌افتد که تعدادی از نمایندگان به دلایل مختلف موفق به حضور در مجلس نشوند، برخی در شهرستان حضور دارند، برخی دیگر در جلسات هم‌زمان شرکت می‌کنند، پس بنابراین همیشه تعدادی نمی‌توانند در جلسات حضورداشته باشد، حتی جلسات خود مجلس نیز به همین صورت برگزار می‌شود به‌طوری‌که گاهی از 290 نفر نماینده، مجلس با 200 نفر و حتی کمتر نیز تشکیل می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که برآورد شما از تعداد اعضای فراکسیون امید به چه صورت است و میزان تأثیر گذاری آن در انتخاب رئیس مجلس تا چه حدی است گفت: در شرایط حاضر با توجه به تشکیل دو فراکسیون امید و فراگیر یک حالت بینا بینی ایجادشده است و رقابت بسیار تنگاتنگ وجود دارد

وی گفت: حدود 60 نفر از مستقلان وجود دارند که تعیین‌کننده نهایی بازی خواهند بود و بستگی به این دارد که با چه گرایشی بیشتر همراهی کنند، لذا فعلاً نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در مجلس قرار است چه اتفاقی رخ دهد، اما همین‌قدر می‌توان گفت که رقابت بین عارف و لاریجانی یک رقابت نزدیک و درعین‌حال دوستانه‌ای خواهد بود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که اعضای فراکسیون امید اعلام می‌کنند که اکثریت را در اختیاردارند اما تعداد حاضران در جلسه فراکسیون فراگیر بیشتر بوده است این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: البته دراین‌بین گاهی شیطنت‌هایی هم صورت می‌گیرد در جلسه گذشته تعداد ما 158 نفر بود و تعداد فراکسیون فراگیر 130 اعلام شد، ولی بعدازاینکه ما رقم را اعلام کردیم آن‌ها ‌هم تعداد خود را بالا بردند.

وی گفت: با این حال من فکر می‌کنم اگر مستقل‌ها هم بین دو فراکسیون تقسیم شوند اعضای هرکدام از فراکسیون‌ها تقریباً مساوی خواهد بود و احتمالاً اعضای فراکسیون امید چیزی حدود 150 نفر باشد و تعداد فراکسیون اصول‌گرایان حدود 140 یا کمتر باشد.

این نماینده در پاسخ به این سؤال که مبنای شما برای اینکه تعداد اصلاح‌طلبان از اصول‌گرایان بیشتر است چیست گفت: بر اساس لیست کاندیداهایی که در لیست امید قرار گرفته‌اند تعداد مشخص است و بر این اساس می‌توان گفت که تعداد چند نفر هستند، البته عده‌ای هم هستند که از اصول‌گرایان بودند که در لیست امید بودند که این‌ها را نیز در نظر گرفته‌ایم.

این نماینده منتخب گفت: این حرف که برخی از اصول‌گرایان با نام اصلاح‌طلبی وارد مجلس شده‌اند درست است اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که افرادی نیز هستند که اصلاح‌طلب بودند و در لیست اصول‌گرایان قرار گرفته‌اند و همچنین برخی وجود دارند که در ضمن اصول‌گرایی نظر دیگری درباره ریاست مجلس دارند.

این نماینده در پایان گفت: در شرایط فعلی پیش‌بینی رئیس مجلس قدری سخت است اما باید جلو رفت و دید در روزهای آتی چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد.

بنا بر گفته‌های منتخبان مجلس و با توجه به زورآزمایی روز گذشته دو جناح سیاسی به نظر می‌رسد که همچنان سنگینی کفه ترازو به سمت اصول‌گرایان است و تکیه لاریجانی بر کرسی ریاست برای یک دوره دیگر نیز تضمین‌شده خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار