استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه علاوه بر شیعیان، اهل سنت نیز به وجود امام زمان اعتقاد دارند، گفت: اهل سنت به ظهور حضرت مهدی (عج) اعتقاد دارند اما اعتقادات آنها در مورد حضور ایشان متفاوت است.
کد خبر: ۲۳۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵ 22 May 2016

به گزارش تابناک یزد،محمدرضا شایق  اظهار داشت: صاحب کتاب «یناوی الموده» که از علمای اهل سنت است، هفت نفر از بزرگان مشهور عالم تسنن را نام می‌برد و اعلام می‌کند که همه اینها معتقد به وجود حضرت مهدی(عج)، فرزند امام حسن عسگری(ع) هستند و معتقدند که او غیبت کرده و اکنون نیز زنده است و او همان شخصی است که پیامبر(ص) وعده داده است.

وی بیان کرد: دسته‌ای از اهل سنت بر اساس مطالب مطرح شده توسط بزرگان و عالمان دینی خود بر این باورند که حضرت مهدی(عج) همان فرزند امام حسن عسگر(ع) است و اکنون در قید حیات است و روزی ظهور خواهد کرد و اعتقادات این دسته تفاوت چندانی با اعتقادات شیعیان ندارد.

شایق عنوان کرد: دسته‌ای دیگر در نقطه مقابل گروه اول هستند و اما معتقدند که حضرت مهدی(عج) هست اما مشخص نیست که زنده باشد و بعدها جهان را اصلاح کرده و پر از عدل و داد می‌کند.

این مفسر به‌نام قرآن کریم در استان یزد خاطرنشان کرد: دسته‌ای دیگر نیز بین این دو قول مردد هستند یعنی نه دلیل بر نفی قول دسته اول و نه دلیلی بر اثبات قول گروه دوم دارند بنابراین اهل سنت اینگونه نیستند که یک‌دست منکر حضرت مهدی(عج) باشند و مهدویت را بالاجماع قبول دارند و شخص حضرت مهدی(عج) که مورد قبول شیعیان است را نیز ثلثی از اهل سنت پذیرفته و قبول دارند.

وی ادامه داد: روایت ثقلین که هم شیعیان و هم اهل سنت آن را نقل کرده و قبول دارند و آن را متواتر می‌دانند، می‌گوید که من دو وزنه مهم نزد شما می‌گذارم که تا قیامت از هم جدا نمی‌شوند، اگر منظور این باشد که ائمه، قرآن را در دستان خود نگهداری می‌کردند و از آن جدا نمی‌شدند که باید گفت افراد دیگری نیز می‌توانند قرآن را دائم در دست و دامان خود نگاه دارند.

شایق خاطرنشان کرد: اما سخن و مقصود پیامبر(ص) در این حدیث و جدایی‌ناپذیری اهل بیت(ع) و قرآن از یکدیگر این بوده که این دو همیشه و در زمان‌های مختلف وجود دارند و در کنار هم هستند پس اکنون نمی‌توانیم بگوییم که یکی هست و دیگری نیست، قرآن هست و اهل بیت(ع) نیست.

وی تاکید کرد: امیدواریم کسانی که حدیث ثقلین را قبول دارند، اندکی بر کلمات و مضامین آن تأمل کنند و بدانند که اگر وجود امام زمان(عج) را تکذیب کنند،‌ بر اساس این حدیث، سخنان حضرت محمد(ص) را نفی کرده‌اند.

شایق اظهار داشت: ما می‌خواهیم با هم متحد شویم نه اینکه دین و مذهب یکدیگر را تغییر دهیم و در دنیای امروز که همه علیه اسلام قد علم کرده‌اند، موضوع مهدویت می‌تواند منشأ وحدت در عالم اسلام باشد و باید این اعتقاد مشترک را بین شیعه و سنی تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: امام زمان(عج) برای نجات همه انسان‌ها می‌ِآید و هر مسلمانی شرط اسلامش قبول او و اعتقاد به وجود او است.

شایق بیان کرد: امام زمان(عج) از آن همه مسلمین و همه عالم، از آن زرتشتی‌ها، مسیحی‌ها و یهودی‌ها است زیرا آنها نیز منظر منجی هستند و باید این انتظار را در آنها نیز تقویت کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار