کد خبر: ۲۶۰۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶ 15 July 2016
مدیرکل امور مالیاتی استان گفت: طبق توافقنامه انجام شده، همه صنوف اظهارنامه خود را به موقع تحویل داده‌اند و به تکالیف قانونی‌شان در بحث مالیات عمل کرده‌اند و 85 درصد مالیات امسال استان وصول شده است.
«سیدرضا نوربخش»اعلام کرد: صددرصد از صاحبان مشاغل استان در سال جاری خوداظهاری داشته‌اند. وی با اشاره به تغییرات جدید که در قانون مالیاتی امسال اعمال شده است، گفت: از آنجا که در سال گذشته همه مشاغل و حقوق بگیران و سایر مودیان مشمول مالیات تا تیرماه برای خوداظهاری فرصت داشتند و در روزهای آخر اقدام به این کار می‌کردند، حجم کار بسیار بالا بود و در ارائه خدمات مشکل پیش آمده و سیستم الکترونیکی با این حجم بسیار نمی‌توانست جوابگو باشد.
نوربخش افزود: بر همین اساس در قانون مالیاتی جدید که امسال وضع شده، قرار بر این شد تا صاحبان مشاغل تا پایان خردادماه و افراد حقوقی و سایر مودیان در تیرماه سال جاری اقدام به تکمیل برگه‌های اظهارنامه مالیاتی کنند.
وی به افزایش5/1درصدی اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل در سال جاری اشاره و تصریح کرد: در سال گذشته حدود 44 هزار و 503 اظهارنامه مالیاتی و در خردادماه سال جاری 46 هزار و 754 اظهارنامه از صاحبان مشاغل تسلیم شده است.
این مسئول از افزایش میزان مالیات ابرازی مودیان مالیاتی امسال نسبت به سال گذشته به میزان 1/2 درصد نیز خبر داد و گفت: افزایش مالیات ابرازی، مساله‌ای مهم‌تر از تعداد اظهارنامه‌های دریافتی است و نشان دهنده دقت مودیان در تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی‌شان است.
وی در خصوص مشاغل حوزه خودرو و میزان تحویل اظهارنامه مالیاتی در این حوزه گفت: با افزایش 8581 اظهارنامه مالیاتی مشاغل خودرو، تعداد اظهارنامه‌های این حوزه از 34 هزار اظهارنامه به 42 هزار و 760 فقره در سال جاری رسیده است. نوربخش در این باره گفت: استان در این زمینه جزو 10 استان اول کشور است.

میزان مالیات دریافتی
مدیرکل امور مالیاتی استان در ادامه این نشست خبری عنوان کرد: امسال مالیات پیش بینی شده برای استان 1۱۵۰‌میلیارد تومان است که تاکنون ۸۵ درصد از این میزان وصول شده است. وی با اشاره به این‌که ۳۰۰‌میلیارد تومان از این رقم در طول سه ماه نخست سال جاری وصول شده است، ابراز امیدواری کرد که با پرداختی اظهارنامه‌های تیرماه این میزان به صددرصد برسد.
مدیرکل امور مالیاتی افزود: در سال جاری در بخش مالیات حقوق صددرصد وصول داشته‌ایم در حالی که در بخش مالیات مشاغل 80درصد وصول گزارش شده است.
وی در ادامه تاکید کرد: مودیانی که مشمول معافیت مالیاتی هستند نیز در صورتی می‌توانند معاف از مالیات باشند که حتما اظهارنامه خود را تحویل داده باشند.

نرخ صفر؛ جایگزین واژه معافیت مالیاتی
نوربخش در ادامه به جایگزینی واژه نرخ صفر با معافیت مالیاتی اشاره و عنوان کرد: منظور از مالیات با نرخ صفر روشی است که مؤدیان مشمول آن مکلف به تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری حسب مورد برای درآمدهای خود به ترتیب مقرر در این قانون و در مواعد مشخص‌شده به سازمان امور مالیاتی کشور هستند. وی ادامه داد: سازمان مذکور نیز مکلف به بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان براساس مستندات، مدارک و اظهارنامه مذکور است و پس از تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان، مالیات آنها با نرخ صفر محاسبه می‌شود.
این مسئول با اشاره به معافیت مالیاتی دائمی برخی مشاغل که همچون قانون قبلی است، تصریح کرد: تنها فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل، پرورش طیور، صیادی و ماهی‌گیری معاف از مالیات هستند؛ همچنین در 80 درصد موارد، پرونده‌های مهندسان نیز از پرداخت مالیات معاف است.

اخذ مالیات بر اساس اطلاعات مالیاتی مودیان
مدیرکل امور مالیاتی استان با اشاره به این‌که منبع اخذ مالیات براساس اطلاعات بررسی شده مودیان مالیاتی صورت می‌گیرد، گفت: بیشترین مشکل امور مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی بوده است، به طوری که مالیات علی الراس مشخص و دریافت می‌شد. بر همین اساس تعداد اعتراضات و حجم بررسی‌ها و دادرسی‌ها بسیار بالا بود.
وی افزود: با توجه به مشکلاتی که این مسئله در بر داشت، در قانون جدید اطلاعات مودیان به طور کامل بررسی و بر‌اساس فصلی و اطلاعات، مالیات تعیین می‌شود و دیگر اخذ مالیات به صورت سلیقه‌ای نیست. نوربخش اظهار کرد: این مساله همچنین کاهش نظرات شخصی و سلیقه‌ای ماموران مالیاتی را که ناشی از نبود اطلاعات بود موجب شده است.  وی همچنین تاکید کرد: با وجود طرح جامع مالیاتی و الکترونیکی شدن سامانه ارائه اظهارنامه، مالیات تعیین شده به واقعیت نزدیک شده است.

تراکنش‌های مشکوک مشمول مالیات می‌شوند
مدیرکل امور مالیاتی استان در زمینه برداشت نادرست از مالیات اعمال شده از تراکنش‌ها و شایعات موجود در این باره گفت: متاسفانه شایعاتی در زمینه کسر مالیات از تراکنش‌های مالی انجام شده منتشر و موجب شده است که عده‌ای از انجام عملیات با کارت اعتباری خودداری کنند که این باوری غلط است. وی تاکید کرد: کسر مالیات تنها بر تراکنش‌های مشکوک است و هیچ ارتباطی با تراکنش ناشی از خریدهای روزانه و معمولی مردم ندارد.
نوربخش افزود: تراکنش‌های مشکوک در قانون پولشویی آمده است. به عبارتی اگر پولی به حساب شخصی واریز شد باید منشا و مستندات آن مشخص باشد. در این شرایط این تراکنش و مستندات مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی که مستندات بررسی شده و منشا مشخص نباشد، آن تراکنش مشمول مالیات خواهد شد.

   فاکتورهای صوری در نظام اقتصادی جرم است
مدیرکل امور مالیاتی استان به بحث جرم مالیاتی اشاره کرد و گفت: در قانون قبل چنین بحثی مطرح نبود اما در قانون جدید مالیاتی و بر اساس ماده 274 قانون مالیاتی، تنظیم دفاتر و اسناد و مدارک خلاف واقع، جرم محسوب است. «سیدرضا نوربخش» افزود: در صورت مشاهده چنین مواردی به شدت برخورد خواهد شد و مجازات در نظر گرفته شده برای این جرم از نوع مجازات درجه 6 است که به نوعی حبس و شلاق را نیز در پی خواهد داشت. وی ادامه داد: ارائه فاکتورهای صوری هنگام درخواست و دریافت وام برای تکمیل مدارک نیز جرم محسوب و مشمول مجازات مذکور می‌شود.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار