مدیرکل انتقال خون استان یزد از نیاز این استان به گروه‌های خونی منفی به ویژه AB منفی و B منفی خبر داد و از دارندگان این گروه‌های خونی دعوت کرد تا خون خود را به افراد نیازمند اهدا کنند.
کد خبر: ۲۶۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳ 22 April 2015
به گزارش تابناک یزد،نقی تقوایی در بافق با بیان اینکه اهدای خون در واقع باقیات الصالحات است به آیه 32 سوره مائده اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس این آیه، هر کس یک نفر را نجات دهد مثل آن است که همه خلق را نجات داده است و خیران می‌توانند در این زمینه برای خود باقیات الصالحات کنار بگذارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارسال خون از استان یزد به استان‌های همجوار بیان کرد: خون یزدی‌ها به عنوان یکی از بهترین و سالم‌ترین خون‌ها در کشور شناخته شده و سالانه مقادیر قابل توجهی خون و فرآورده‌های خونی به مراکز درمانی استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه آقایان واجد شرایط چهار بار در سال و خانم‌های واجد شرایط سه بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند، تاکید کرد: یزد در زمینه انتقال خون استان معین است و در سال گذشته 3هزار و 982 واحد خون به استان‌های همجوار ارسال شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 68 درصد افزایش داشته است.

تقوایی ادامه داد: همچنین در سال گذشته 67 هزار و 729 واحد خون و فرآورده‌های خونی به مراکز درمانی سطح استان ارسال شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.5 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دغدغه‌های انتقال خون استان بیان کرد: استان یزد به گروه‌های خونی منفی به ویژه گروه خونی AB منفی و B منفی نیاز دارد و تامین این گروه‌های خونی از دغدغه‌های ما در استان به شمار می‌رود.

وی از افرادی که این گروه‌های خونی را دارند، درخواست کرد: برای اهدای خون خود هر سه ماه یک بار به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

تقوایی همچنین با اشاره به اینکه هم‌اکنون در استان یزد، چهار نفر دارای گروه خونی o بمبئی شناسایی شده‌اند که سه نفر از آنها نیز بومی هستند، بیان کرد: از آنجایی که هیچ نوع گروه خونی با این افراد سازگار نیست، بنابراین این افراد در صورت نیاز به خون باید از شخصی با گروه خونی خود، خون دریافت کنند.

مدیرکل انتقال خون استان یزد تاکید کرد: افراد بین سنین 18 تا 60 سال می‌توانند برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

تقوایی با بیان اینکه هر کیسه خون عادی بین 120 تا 150 هزار تومان و هر واحد پلاکت آفرزیس بیش از یک میلیون تومان هزینه دارد، تاکید کرد: پایگاه‌های انتقال خون به عنوان دستگاه‌های حیاتی در هر استان به شمار می‌روند و لازم است مسئولان برنامه و بودجه استان، با توجه ویژه‌ای به اقدامات حیاتی این استان نگاه کنند.

به گزارش فارس،مدیرکل انتقال خون استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مزایای اهدای خون افزود: در دوره صدر اسلام انتقال خون به شکل فعلی وجود نداشته است به همین دلیل توصیه به حجامت شده بود اما اکنون در شرایطی که می‌توان خون را به بیماران نیازمند اهدا کرد و جان انسان‌ها را نجات داد، نباید آن را دور ریخت.

تقوایی با اشاره به فتوای بعضی از مراجع تقلید در شرایط یکسان بین اهدای خون و حجامت، اولویت با اهدای خون است، ادامه داد: با توجه به دستورالعمل‌های موجود، اگر فردی حجامت کند تا یک سال نمی‌تواند خون خود اهدا کند.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار