بی‌آبی و گرما امان روستاییان یزد را بریده و مردم در گرمای طاقت‌فرسای تابستان به سمت شهرها سرازیر شده‌اند تا شاید حداقل در تابستان رفع عطشی کنند و این امر زنگ خطری برای مسؤولانی است که نگران خالی شدن روستاها از جمعیت هستند.
کد خبر: ۲۷۰۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷ 02 August 2016

به گزارش تابناک یزد،آب و هوای مناطق روستایی در گذشته و اکنون در اغلب نقاط کشور، همواره آب و هوایی مطبوع‌تر از شهرها بوده و بیشتر مردم برای داشتن زندگی آرام‌تر و بی‌دغدغه‌تر، به روستاها هجرت می‌کنند اما این شرایط در یزد وارونه است.

روستاییان یزد، آنها که دیگر چشم و دلشان به دنبال زرق و برق و امکانات شهر نیست، در دل روستا مانده‌اند و امنیت و آرامش زادگاه خود را با شلوغی و ناآرامی شهر عوض نمی‌کنند که اگر اینگونه بود در طول سال‌های گذشته این اتفاق رخ داده بود.

* زندگی فقط در نیمی از روستاها و آبادی‌های یزد جریان دارد

تکلیف روستاها و روستاییان یزد تقریباً مشخص شده و از هزار و 200 پارچه آبادی و ده، اکنون در 600 روستا زندگی در جریان دارد و آنها که ترک روستا کرده‌اند، امروز روستاهایشان خالی از سکنه و برخی از آنها حتی مخروبه شده است.

بنابراین آنها که در روستا مانده‌اند، ماندگاری را انتخاب کرده‌اند و خواسته آنها ماندن در روستا به رغم مشکلات و امکانات محدود است.

اما این روزها شرایطی در روستاها فراهم شده که بخشی از روستاییان به سمت شهرها به ویژه مرکز استان سرازیر شده‌اند و به نظر می‌رسد کوچ اجباری مردم حداقل در فصل تابستان آغاز شده است.

* صدای العطش از روستاهای یزد بلند است

این روزها صدای العطش از روستاهای یزد بلند است و دیگر حتی آبرسانی سیار نیز پاسخگوی نیاز مردم نیست زیرا هوای گرم امان مردم را بریده و دیگر نمی‌توان با یک کوزه و 10 کوزه آب گذران زندگی کرد.

از قدیم گفته‌اند: «هر جا آب باشد، آبادانی است» اما آب این روزها در روستاهای یزد کیمیا شده و آبادانی را با خود به یغما برده است.

کودکان گرمازده، مردان خسته از کار روزانه و کشاورزی و زنانی که دلخوش به آب و آراستگی و پاکیزگی در روستاها مانده‌اند، آب برایشان یک دغدغه شده و این دغدغه آرامش زندگی روستایی را از بین برده‌ است.

حتی کولرها هم آبی هستند و اگر آب نباشد، تشنگی و گرما با هم به جان اهالی روستاها می‌افتد و طاقت و تحمل آنها را کم می‌کند.

* روستاییانی که ناچار به مهاجرت شدند

در روزهای گرم تابستان که دیگر خرماپزان یزد آغاز شده، کم نیستند پیرزنان و پیرمردان، زنان و مردان و کودکانی که بار سفر تابستانه بسته‌اند و آرامش خود را در خانه‌های روستایی زندانی کرده و به شهرها آمده‌اند تا شاید منزلی اجاره کرده یا چند صبایی در منزل اقوام و خویشان و فرزندان خود زندگی کنند.

هیچ بعید نیست این تعداد زیادی از این خانواده‌ها در شهرها ماندگار شوند و برای همیشه قید زندگی در روستاها را بزنند تا هر سال تابستان که می‌شود،‌ اینگونه دغدغه بی‌آبی نداشته باشند و چه بسا بسیاری از آنها، بازمانده‌های خود در روستاها را نیز به شهرها فرا بخوانند.

البته گرچه در شهرهای استان یزد و حتی مرکز استان، وضعیت آب چندان بهتر از روستاها نیست اما اگر هم قرار است یزد ظرف یکی دو سال آینده بحرانی شود، اکنون حداقل آبی در لوله‌ها جاری است و با پیچش شیر آب، زندگی در خانه‌ها جاری می‌شود.

* مردم بسیاری از روستاهای یزد هفته‌ای دو روز آب لوله‌کشی دارند

در برخی روستاهای استان یزد اصلاً خبری از آب نیست و در برخی دیگر از روستاها نظیر توتک در مروست و بسیاری دیگر از روستاهای شهرستان‌های بافق، بهاباد، خاتم، اردکان، میبد و یزد، روستاها هفته‌ای دو روز بیشتر آب لوله‌کشی ندارند.

نبود آب لوله‌کشی یعنی مضاعف شدن گرما به واسطه نبود کولر و طاق شدن طاقت بچه‌هایی که تفریح آنها شنا در آب بی‌کیفیت چاهی که مردم در روزهای بی‌آبی خود ناچارند از همان آب استفاده کنند.

بحران در روستاهای استان یزد پیش از اینها پیش‌بینی شده بود به نحوی که مدیرعامل سابق آب و فاضلاب روستایی که چندی پیش تودیع شد، در فروردین ماه اعلام کرده بود که امسال روستاها با خشکسالی و بی‌آبی مواجه هستند.

محمدرضا حاتمی در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس اعلام کرده بود: امسال هفدهمین سال خشکسالی در استان یزد است و این امر بیش از هر چیز روستاهای استان را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد زیرا خشکسالی سبب افت شدید منابع آبی، شوری آب و در نهایت از بین رفتن حیات در روستاهای استان می‌شود.

* 175 منبع آبی در روستاهای یزد خشکید

مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد هم نگرانی خود را از وضعیت روستاها به محض ورود نشان داد و اعلام کرد: 77 منبع آبی به طور کامل در روستاها خشک شده‌اند و 98 منبع دیگر نیز در آستانه خشک شدن قرار گرفته‌اند.

محمد فاتحی بیان کرد: آب شرب مورد نیاز روستاهای استان یزد از 422 منبع آبی شامل قنات، چشمه، چاه و تاسیسات همجوار روستاها تامین می‌شود که بخش قابل توجهی از این منابع خشک شده‌ یا به سمت خشکی می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: امسال آبرسانی به 320 روستای یزد به صورت سیار و با تانکر انجام می‌شود تا مشکلات مردم روستاها در زمینه تامین آب شرب به حداقل برسد.

همه این اتفاقات در حالی رخ داده که چند شب پیش، در 10 یا 11 مرداد، بارش چند دقیقه‌ای باران در خاتم،‌ یکی از شهرستان‌های استان یزد، همان شهرستانی که مردم روستاهایش در مروست و هرات هفته‌ای دو روز آب لوله‌کشی دارند، سیل به راه انداخت.

* روستاهای خشکسالی زده، سیل‌زده هم شدند

این سیل هم مردم مناطق شهری نظیر هرات را غافلگیر کرد و هم مردم در روستاها را زیرا بارش سیلی بی‌سابقه در خیابان‌ها به راه انداخت و خسارات زیادی به بار آورد.

مردم روستاهای خشکسالی زده که خود در عطش آب شرب بودند و مختصر کشاورزیشان را با آب چاه به راه می‌بردند، این بار از سیل لطمه خوردند و سیلاب خاک بسیاری از زمین‌های آنها را شست و با خود برد.

آبی که شاید می‌توانست برای مردم روستاها حیات‌بخش باشد، نه تنها هدر رفت و ذخیره‌ای صورت نگرفت بلکه خسارت نیز به دنبال داشت.

گرچه نام سیل خود گویای خرابی و ویرانی است اما شدت آن در روستاهای استان یزد به اندازه‌ای نبود که نتوان آن را در پشت سدی یا در استخر ذخیره آبی و مسیری به سمت سفره‌های آب زیرزمینی هدایت کرد تا همه مردم از منافع آن منتفع شوند.

مردمی که اکنون از عطش آب به شهرها پناه آورده‌اند، با نم بارانی دلخوش به ماندگاری در زادگاهشان می‌شود و اما سیلی که می‌توانست خسارت‌بار نباشد، باقیمانده امید آنها از ماندگاری را نیز قطع کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار