کد خبر: ۳۴۸۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷ 24 December 2016
به گزارش تابناک یزد، نیویورک تایمز نوشت، وتو نشدن قطعنامه شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی توسط آمریکا، اوج تبلور هشت سال ضدیت 'اوباما' با سیاستهای 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر آن رژیم است.

روزنامه آمریکایی دیروز (جمعه) به وقت محلی در تفسیری نوشت: 'باراک اوباما ' رئیس جمهوری آمریکا و 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر اسرائیل سپتامبر گذشته برای آخرین بار تا قبل از ترک سمت اوباما در نیویورک با هم دیدار کردند. اما این دیدار دیداری بود سرد با لبخندهای زورکی و لطیفه هایی بی مزه در مورد اینکه هر دو بعد از بازنشستگی باید سراغ گلف بازی کردن بروند.

نیویورک تایمز در ادامه تفسیر خود افزود: اکنون هشت سال ناسازگاری و پنجه به روی هم کشیدن رو به اتمام است و گذشته، گذشته است.

حکایت رابطه پرتنش و کج خلق میان رئیس جمهوری لیبرال آمریکا و نخست وزیر محافظه کار اسرائیل، در نمایش بشدت سیاسی دو طرف بر سر جنگ، صلح، عدالت، امنیت، حقوق بشر و مفهوم دوستی بین الملل، به اوج خود رسید.

اوباما روز جمعه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکوم ساختن شهرکسازی اسرائیل را وتو نکرد.

همین تصمیم گیری اوباما، ناسازگاری این دو مرد را که کمی بعد از آغاز به کار هر دو در مقام هایشان در سال 2009 آشکار شد، بوضوح تجسم کرد.

نتانیاهو این اقدام اوباما را آخرین خیانت رئیس جمهوری می داند که قرار بوده است متحد اسرائیل باشد، در صورتی که در واقع هرگز در عمل چنین نشد.

اوباما هم معتقد است که این تصمیم گیری او، بازخورد غیر قابل اجتناب مخالفت کله شقانه ای است که نتانیاهو با نگرانی های بین المللی از سیاست های او داشت.

هریک از دو طرف به عیان طرف مقابل را تحقیر می کرد.

اسرائیل بعد از آنکه به این نتیجه رسید که اوباما برخلاف همه روسای جمهور قبلی آمریکا از هر دو جناح، قطعنامه سازمان ملل را وتو نخواهد کرد، بطور کل از اوباما قطع امید کرد و به سراغ مقام جانشین او رفت. 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری منتخب آمریکا فورا بیانیه ای صادر کرد و از اوباما خواست که قطعنامه را وتو کند.

اما این بیانیه مانع از تصویب قطعنامه شورای امنیت نشد.

تیم نتانیاهو بشدت از دست اوباما خشمگین است و اوباما و 'جان کری' وزیر امور خارجه اش را مسئول صدور قطعنامه شورای امنیت می داند.

دعوای جاری میان اوباما و نتانیاهو در حالیکه تنها چهار هفته به پایان دوره کاری اوباما باقی است، اوج تبلور هشت سال تضاد میان این دوست.

از همان بدو امر، این دو هرگز چشم در چشم هم نگاه نکردند. اوباما که آرمانگرا بود و شاید هم بیش از حد مطمئن به خود، کارش را در کاخ سفید بدین امید آغاز کرد که بلکه رئیس جمهوری باشد که بتواند سرانجام مناقشه چندین دهه ای میان اسرائیل و فلسطینیان را بنوعی فیصله دهد .
اما نتانیاهو اوباما را مردی ساده لوح می یافت که تهدیدها علیه حیات اسرائیل را درک نمی کند و بیش از آنکه از دشمنان اسرائیل درخواستی داشته باشد از دوستان آن دارد.

رابطه میان اوباما و نتانیاهو مملو بود از ستیزه پشت ستیزه، یعنی اینکه این دو فقط با هم اختلاف ندارند بلکه بشدت اهداف سیاسی شان و کشورهای متبوعشان نیز با هم متباین و واگراست.

درخواست اوباما از اسرائیل برای توقف شهرکسازی های جدید و ورود به مذاکرات، خشم نتانیاهو را برانگیخت .

اعلام خبر ساخت و سازهای جدید در 'بیت المقدس شرقی' در حالیکه همزمان 'جو بایدن' معاون اول رئیس جمهوری آمریکا در سفری در اسرائیل به سر می برد، بشدت اوباما را عصبانی کرد.

اوباما دو بار به نتانیاهو برای از سرگیری مذاکرات فشار آورد، اما در هر دو بار بخاطر بی اعتمادی و دشمنی طرفین مذاکره کننده به یکدیگر، مذاکرات از هم پاشید.

توافق هسته ای ایران که حاصل نبوغ فکری اوباما بود، نقطه عطفی در ناسازگاری میان این دو مرد بود .

نخست آنکه اوباما مذاکرات سری خود را با ایران از اسرائیلی ها مخفی کرد. بعد از آنکه گفت وگوها علنی شد نتانیاهو به واشنگتن سفر کرد تا اجازه ندهد این اتفاق بیفتد و نشست مشترکی با کنگره ترتیب داد اما او بازهم نتوانست مانع از عملی شدن توافق شود.

پاییز گذشته این دو سعی کردند شکاف فیمابین را پشت سر بگذارند و آمریکا یک بسته کمک امنیتی 38 میلیارد دلاری به اسرائیل داد، اما حتی در این قرارداد هم کدورت فیمابین مشهود بود.

منتقدان نتانیاهو در اسرائیل می گفتند که این بسته کمک امنیتی در اول قرار بود 45 میلیارد دلار باشد اما ماجرای حضور نتانیاهو در کنگره آمریکا و سخنرانی در آن باعث شد تا 7 میلیارد دلار از این کمک کم شود .

حتی بعد از لبخندهای زورکی سپتامبر گذشته این دو در نیویورک هم، اوباما علنا اعلام کرد که هنوز کارش را در مورد صلح خاورمیانه که او آن را چارچوب طرح کلی آمریکا برای یک توافقنامه می شناسد، تمام نشده است .

نتانیاهو به اوباما پیشنهاد داد که پاسگاه دورافتاده اسرائیل در شهر 'آمونا' برای اسرائیل حفظ شود تا شهرک نشینان را به یک قطعه زمین دیگر که فلسطینیان می گویند اراضی آنهاست، منتقل کند. این پیشنهاد بشدت خشم اوباما را برانگیخت.

در آمریکا هم جمهوریخواهان و همچنین دمکراتهای طرفدار اسرائیل به تصمیم اوباما در وتو نکردن قطعنامه شورای امنیت ایراد گرفته اند. از جمله این شخصیتها سناتور 'چاک شومر' از نیویورک است. همچنین تعدادی از سازمانهای یهودی آمریکایی شامل چندین سازمان مخالف ترامپ هم جزو این منتقدان هستند.

به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل جمعه شب (دیشب) در قطعنامه‌ای که بدون وتو تصویب شد، خواستار توقف شهرک‌سازی های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی‌ها شد.

آمریکا بطور غیرمنتظره این مصوبه را وتو نکرد و به آن رأی ممتنع داد. به عبارت دیگر، نماینده آمریکا در سازمان ملل به این مصوبه رأی ممتنع و ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به آن رأی مثبت دادند.

این نخستین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بر ضد اسرائیل از سال 1979 میلادی بدین سو به شمار می رود.
 
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار