امام جمعه یزد خواستار مطالعه طرح‌های انتقال آب کشورهای مختلف شد و گفت: می‌توان از بسیاری از طرح‌ها آبرسانی الگوگیری و انتقال آب را با هزینه کمتری اجرا کرد.
کد خبر: ۳۵۲۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷ 01 January 2017

به گزارش تابناک یزد،آیت‌الله محمدرضا ناصری صبح امروز در دیدار با مدیران شرکت آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به اینکه اصلی‌ترین مشکل استان یزد، مسئله آب است، اظهار داشت: لازم است با اقدامات مؤثر از تبدیل شدن این موضوع به یک بحران برای مردم جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: موضوع انتقال آب به یزد باید با جدیت توسط مسؤولان پیگیری شود اما موضوع مهم‌تر از آن، مدیریت و بهره‌وری منابع آب فعلی است.

امام جمعه یزد تصریح کرد: همگان وظیفه دارند در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب، بهره‌وری و مدیریت منابع آب فرهنگ‌سازی و مشارکت کنند و تلاش کنند تا منابع موجود به بهترین نحو ممکن مورد استفاده قرار گیرد.

ناصری خاطرنشان کرد: کشاورزان و خانواده‌ها باید در این زمینه آموزش‌های لازم را فرا بگیرند تا از هدر رفت آب جلوگیری شود و آب را به سمتی ببریم که بتوانیم بیشتری بهره‌وری را از آن داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه حتی باید از آب باران نیز به بهترین نحو استفاده کرد، افزود: اکنون آب حاصل از باران هدر می‌رود و استفاده مناسبی از آن صورت نمی‌گیرد اما جهاد کشاورزی می‌تواند با ذخیره‌سازی این آب آن را مورد استفاده قرار دهد.

امام جمعه یزد اظهار داشت: اینها آموزش‌های عمومی است که باید توسط شرکت آب و فاضلاب به مردم ارائه شود تا بتوانند به نحو درستی در بهره‌وری آب و مدیریت منابع آب مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای بر این باورند که به دلیل کمبود منابع آبی در استان یزد، کشاورزی باید در این استان تعطیل شود، اظهار داشت: این اقدام چاره مشکل نیست بلکه باید به کشاورزان آموزش داده شود تا محصولات پرآبخواه فاقد ارزش افزوده کشت نکنند و در عوض به سمت کشت محصولاتی که به آب کمی نیاز دارند و ارزش افزوده بالایی نیز هم برای کشاورز و هم برای استان دارد، بروند.

امام جمعه یزد یادآور شد: در کنار این آموزش‌ها باید برای تامین منابع پایدار آب نیز چاره‌اندیشی شود و لازم است مسؤولان امر در این زمینه فکر اساسی کنند زیرا اکنون تقریبا همه استان‌های کشور از کمبود آب رنج می‌برند.

ناصری با اشاره به اینکه استان‌های جنوب شرق کشور همه با مشکل آب و خشکسالی مواجه هستند، تصریح کرد: باید یک طرح جامع و کامل اجرا شود تا همه این استان‌ها بتوانند از منابع آبی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به طرح‌هایی که اکنون وجود دارد،‌ خاطرنشان کرد: این طرح‌ها سنگین است و البته مشکل کم‌آبی استان را به طور کامل رفع می‌کن اما از آنجا که هزینه‌های بالایی دارد، اجرای آن دشوار است و کسی زیر بار این هزینه‌ها نمی‌رود.

ناصری خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها طرح‌های انتقال آب را اجرا کرده‌اند که به نظر می‌رسد مطالعه این طرح‌ها و الگوگیری از آنها بتواند تا حد زیادی مشکل انتقال آب به استان‌ یزد و استان‌های همجوار دیگر را برطرف کند.

امام جمعه یزد افزود: شاید بتوان با ایجاد یک کانال از دریاهای شمال یا جنوب، به منطقه مرکزی کشور آبرسانی کرد که اگر این اتفاق بیفتد، مشکل کم‌آبی در بسیاری از استان‌های کشور برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه نظیر این طرح در روسیه انجام شده است، خواستار مطالعه طرح‌های مشابه در کشورهای پیشرفته شد و بیان کرد: مسؤولان باید موضوع آبرسانی به استان‌های کم‌آب را جدی‌تر بگیرند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار