کد خبر: ۳۶۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴ 19 May 2015

به گزارش تابناک یزد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از موزه کتیبه‌های سنگینی به عنوان یک مجموعه نفیس در استان یاد کرد و گفت: این موزه در خانه نواب در محله فهادان در همین هفته افتتاح می‌شود.

شرافت خاطرنشان در ارتباط با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، گفت: ثبت جهانی یزد در دو نوبت به مراحلی رسید و الان هم کارها تا حدی پیش رفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد افزود: هفته گذشته گروهی که در ثبت شش شهر نقش داشتند و نظرشان به عنوان ارزیاب مورد تایید یونسکو است را به یزد آوردیم و بازدید از شهر داشتند.

وی ادامه داد: خوشبختانه الان تقویم زمانی بافت تاریخی یزد بسته شده و مواردی که باید به یونسکو ارسال کنیم را تا آذر آماده می‌نماییم.

شرافت با تاکید بر اینکه به واسطه پیچیدگی که این پرونده دارد، قاعدتا رفت و برگشت‌هایی در کار آن ایجاد می‌شود که باید هر نوبت به رفع معایب بپردازیم، عنوان کرد: یزد با وجود ارزش‌های بالایی که در ارتباط با میراث فرهنگی دارد، هنوز هیچ اثر ثبت شده جهانی ندارد که تنها مربوط به یزد باشد و آثار ثبت شده هم جزو آثاری است که در کشور به ثبت جهانی رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خاطرنشان کرد: اولین بار است که از جمهوری اسلامی ایران یک شهر زنده و پویا برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی می‌شود و می‌تواند تاثیر بالایی در زمینه جذب گردشگر خارجی به کشور داشته باشد.

وی افزود: با تمام مشکلاتی که در بافت تاریخی یزد وجود دارد، هر کسی بخواهد معماری اسلامی را به دیگران معرفی کند، به توضیح در ارتباط با بافت تاریخی یزد می‌پردازد.

شرافت در ارتباط با بازسازی‌های انجام شده، اظهار داشت: خشت نیاز به نفس کشیدن دارد و زمانی که ما کوچه‌ها را آسفالت و سقف را ایزوگام کنیم، به طور رسمی حکم مرگ آن بافت را صادر کرده‌ایم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه استان افزود: با این ثبت، نه تنها بافت تاریخی بلکه کل یزد ثبت جهانی شده و ضوابط انتخابی برای بافت تاریخی مرتبط به کل شهر می‌شود.


تسنیم


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار