وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری در گفت‌وگوی مجازی با رییس دانشگاه یزد که از طریق سامانه ویدئوکنفرانس انجام شد، پس از استماع مهمترین سیاست ها، اقدامات و پیشنهادهای مدیریت کلان دانشگاه یزد در راستای دستیابی به اهداف آموزش عالی کشور، برای حمایت و تأمین نیازهای ضروری این مجموعه قول مساعد داد.
کد خبر: ۳۹۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵ 25 May 2015
به گزارش تابناک یزد،دکتر "محمد فرهادی" با بیان این که دانشگاه یزد با برخورداری از 14 هزار دانشجو، بیش از 400 نفر عضو هیأت علمی و رشته های متنوع تحصیلی، از دانشگاه‌های مطرح و بزرگ کشور به شمار می رود، سیاست‌ها و اقدامات این دانشگاه را در راستای اهداف آموزش عالی کشور قابل توجه و موفقیت آمیز توصیف کرد.

وي با اشاره به رویکرد کیفیت محور وزارت علوم در دوره جدید و لزوم نیازسنجی برای ایجاد رشته های جدید، گفت: وزارت علوم تحقیقات و فنآوری تا هنگامی که بحث آمایش آموزش عالی و رتبه‌بندی دانشگاه ها به نتیجه برسد، توسعه کمی را به جز در مورد رشته‌های خاص و ضروری، به طور کلی متوقف کرده است.

وی همچنین درخصوص فراهم كردن تمهیدات لازم برای تأمین و استخدام نیروی انسانی هیأت علمی و غیر هیأت علمی قول مساعد داد.

در این گفتگوی مجازی که با حضور شورای معاونان وزارت علوم و اعضای هیأت رییسه دانشگاه یزد انجام شد، دکتر "مجتبی شریعتی نیاسر" معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری نیز با استقبال از پیشنهادهای رییس دانشگاه یزد درخصوص اصلاح شاخص های ارزیابی و نظام رتبه بندی، گفت: دانشگاه یزد به نسبت عمرش، از دانشگاه های بسیار خوب و مطرح کشور به شمار می‌رود.‌

دکتر "محمد صالح اولیاء" رییس دانشگاه یزد با تشریح برخی از مهمترین سیاست‌ها و اقدامات دانشگاه یزد، خواستار حمایت ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری از برنامه های این دانشگاه شد.

وي نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را یکی از مهمترین دغدغه‌های دانشگاه‌های شهرستانی عنوان کرد و افزود: در این شیوه، نگرانی عمیقی درباره گروه‌بندی‌ها و شاخص‌های موجود وجود دارد.

اولياء با طرح این پرسش که آیا سهم دانشگاه‌های شهرستانی دست‌کم در حد توان آنها و نه بیشتر از آن، در این نظام رتبه‌بندی لحاظ شده است، گفت: میزان اعتبار نتایج این شیوه نیز در تبیین جایگاه حقیقی هر دانشگاه جای سؤال دارد.

وی ادامه داد: این نگرانی هنگامی عمیق‌تر می‌شود که دامنه تبعات نظام رتبه‌بندی، به سایر حوزه‌ها نظیر تخصیص بودجه و حتی اجرای تغییرات سرفصل دروس هم گسترش می‌یابد.

رييس دانشگاه يزد در ادامه با استقبال از تحول ایجاد شده در زمینه بودجه‌‌بندی دانشگاه‌‌ها در چارچوب نظام سرانه‌ای، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی محافظه‌کاری‌‌ها مانع از اجرای عادلانه این نظام ارزشمند شده است.

وی با ارایه آماری درخصوص بودجه بندی دانشگاه‌های شهرستانی نسبت به دانشگاه تهران، گفت: حدود یک سوم بودجه دانشگاه‌های دولتی در دانشگاه‌های استان تهران مصرف می‌شود و سرانه یک دانشجوی تهرانی تقریبا دو برابر یک دانشجوی یزدی است.

دکتر اولیاء با بیان این که دانشگاه‌های طراز اول کشور قادر هستند حتی بدون دریافت هیچ گونه بودجه دولتی، با بهره‌مندی از مزیت دسترسی به بازار آموزش عالی، برند و نشان برتر خود و همچنین دسترسی به منابع پژوهشی درآمد کسب کنند، افزود: متأسفانه دانشگاه‌های شهرستانی مجبور هستنند با بودجه‌ای به مراتب کمتر، علاوه بر تأمین هزینه‌های ضروری به منظور حفظ و ارتقای کیفیت نیز فشار مالی مضاعفی را تحمل کنند.

رییس دانشگاه یزد در ادامه سخنان خود، از طرح آمایش آموزش عالی کشور به عنوان طرحی مؤثر در راستای شناخت نیازها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مغفول مانده یاد کرد و افزود: این طرح ملی می تواند با تعادل بخشیدن به برخی نابرابری‌های موجود در نظام آموزش عالی کشور، گام مؤثری در ایجاد و توسعه دانشگاه های مأموریت‌گرا در کشور باشد.

وي همچنین دانشگاه یزد را برای برعهده گرفتن مأموریت های ویژه از سوی وزارت علوم در زمینه هایی نظیر معماری بومی، منابع طبیعی، انرژی خورشیدی وفناوری اطلاعات بسیار توانمند و دارای مزیت نسبی توصیف کرد.

درخواست ارایه راهکاری مشخص برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود و انعطاف پذیری هیأت امنا برای استفاده از توان بخش خصوصی در ارتقای فعالیت‌های پژوهشی و فنآوری و توسعه شرکت های دانش بنیان از دیگر مواردی بود که در سخنان رییس دانشگاه یزد مورد تأکید قرار گرفت.

اولياء در پايان نيز  مساعدت وزارت علوم را در تصویب رشته‎‎های مورد نیاز دانشگاه ها که بر اساس ضرورت و نیاز جامعه و صنعت با وجود برخی نارسایی‌ها در تأمین هیأت علمی آن، به این وزارتخانه پیشنهاد می‎‎شود، خواستار شد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار