بررسی دلایل حضور داعش در لیبی؛
لیبی در کنار یمن، سوریه و عراق از دیگر کشورهایی است که `پدیده‌ای به نام داعش در آن وجود دارد. نزدیکی لیبی به اروپا و عدم وجود دولت مرکزی قدرتمند، از دلایل اعلام خلافت داعش در این کشور عنوان می‌شود.
کد خبر: ۴۱۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱ 30 May 2015
به گزارش تابناک یزد،تصویر وحشتناک قتل هم‌زمان 21 کارگر قبطی مصری در ساحل مدیترانه که مدتی پیش در فضای مجازی دست به دست شد، به نوعی یک اعلام وجود جهانی برای داعش در لیبی بود. پس از آن، خبرهای پراکنده‌ای درباره فعالیت‌های داعش در این کشور پهناور آفریقایی منتشر می‌شد. تروریست‌های داعش در آخرین تحرکات خود در لیبی، مرکز استان سرت در ساحل مدیترانه را اشغال کردند. از سال گذشته خبر درگیری تروریست‌های داعش و  گروه‌های مسلح در همین مناطق به گوش می‌رسید و در نهایت تکفیری‌ها با عقب‌نشینی شبه‌نظامیان فجر لیبی، مرکز این استان را تصرف کردند. شهر سرت محل تولد دیکتاتور سابق لیبی است. نابسامانی سیاسی و امنیتی در لیبی فرصت مناسبی برای رشد و فعالیت گروه‌های تکفیری مانند داعش است. نزدیکی لیبی به اروپا نیز یکی دیگر از مواردی است که به عنوان یکی از دلایل فعالیت داعش در لیبی مطرح می‌شود. بنا بر اخبار منتشر شده، تروریست‌های داعش با قایق های مهاجران به اروپا وارد می‌شوند.

لیبی, کشور نفت‌خیزی که دو دولت دارد

انقلاب 17 فوریه، نقطه عطفی بود که پس از آن لیبی روی آرامش ندید. با دستگیری «معمر قذافی» و قتل وی، شیرازه امنیت لیبی از هم گسیخت و درگیری میان گروه‌های مختلف که پیش از آن به عنوان مخالف و موافق حکومت با یگدیگر مبارزه می‌کردند، برای به دست گرفتن حکومت به یک جنگ داخلی تمام عیار تبدیل شد.

از زمان سقوط نظام قذافی، نابسامانی بیشتری لیبی را فرا گرفت. دولت موقت در گرماگرم انقلاب در بنغازی تشکیل شده و طرابلس هنوز  در دست نیروهای دولتی بود. در نهایت پس از کشمش فراوان میان نیروهای انقلابی و افراد مسلح دولتی و هوادار قذافی، دولت انتقالی مستقر در بنغازی توانست بر بیشتر شهرها از جمله طرابلس مسلط شده و جنگ را تمام شده اعلام کند.

درگیری‌های لیبی با این جنگ تمام نشد و اخوان‌المسلمین این کشور تحرکاتی را آغاز کرد و با تصرف طرابلس توسط شبه‌نظامیان فجر لیبی، یک دولت و مجلس نیز در پایتخت قذافی تاسیس شد. از آن زمان تا امروز، جنگ داخلی در لیبی میان نیروهای دولت بنغازی و طرابلس ادامه دارد و هر کدام از این دو مدعی هستند که حق حکومت بر لیبی را دارند.

تروریست‌های داعش از وضعیت نابسامان سیاسی و نظامی موجود در لیبی استفاده کرده و در این کشور آفریقایی اعلام موجودیت کردند. این تروریست‌ها از زمان اعلام حضور داعش در لیبی تا امروز چند جنایت مانند اعدام 21 کارگر مصری انجام داده و تصاویر آن را در فضای مجازی پخش کرده‌اند. داعش در ابتدای فعالیت در لیبی از شبه‌نظامیان فجر دعوت به بیعت کرد.

چرا داعش در لیبی اعلام خلافت کرد؟

وضعیت نابسمان امنیتی و سیاسی در لیبی وضعیت مناسبی برای جولان دادن گروه‌های تکفیری و دیگر سازمان‌های مسلح فراهم می‌کند. اوضاع لیبی با عراق و سوریه بسیار متفاوت است. با اینکه تروریست‌های تکفیری فارغ از نام و پرچم، موفقیت‌هایی به دست آورده و شهرهایی را به اشغال خود درآورند، اما ساز و کار مشخصی برای مبارزه با آن‌ها وجود دارد. در عراق «حیدر العبادی» به عنوان نخست‌وزیر فرماندهی نیروهای مسلح را در دست داشته و حشدالشعبی و ارتش را برای مبارزه با داعش هدایت می‌کند. در واقع دولت مرکزی با تمام مشکلات امنیتی وجود دارد و برای مبارزه با تهدید امنیت ملی کشور خود تلاش می‌کند. سوریه نیز مانند عراق با مشکلات امنیتی دست به گریبان است اما وجود یک دولت مرکزی باعث شده تا ساز و کار مشخصی برای مبارزه با تروریسم از داعش تا النصره وجود داشته باشد.

وضعیت لیبی متفاوت از عراق و سوریه است. این کشور شرایط عجیبی دارد که مبارزه با تروریسم را در آن سخت کرده است. دو دولت و دو پارلمان در لیبی وجود دارد که هر کدام از آن ها مدعی حکومت هستند. هر کدام از این دولت‌ها تحت حمایت بخشی از جهان عرب قرار دارند. دولت طرابلس متعلق به اخوان‌المسلیمن و تحت حمایت قطر است و بنغازی به علت درگیری با اخوان از پشتیبانی عربستان برخوردار است. همین وضعیت نابسمان باعث شده تا ساز و کار مشخصی برای مبارزه با داعش و سایر گروه‌های مسلح وجود نداشته باشد زیرا هر کدام از گروه‌های مسلح به یکی از دو پایتخت متصل هستند.

چند وقتی است که بحث ورود نیروهای داعش به اروپا از طریق قاچاقچیان انسان و از مسیر دریا مطرح شده است. لیبی به عنوان یکی از کشورهای شمال آفریقا که فاصله کمی با قاره اروپا دارد، یکی از مکان‌های مناسب برای انجام این گونه عملیات است. به همین دلیل برخی تحلیلگران و ناظران, لیبی را دروازه ورود داعش به اروپا می‌دانند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار