رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد گفت: پیش بینی می شود منابع آب استان از 896 میلیون مترمکعب در سال 94-93 به 580 میلیون مترمکعب در سال 1425 کاهش یابد.
کد خبر: ۴۷۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶ 08 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛حمیدرضا نصیری زاده در چهارمین کارگروه آمایش استان یزد با عنوان پیش بینی آب مورد نیاز استان در افق 1425 گفت: با توجه به اینکه آب به مساله ای موثر در تجارت جهانی تبدیل شده بسیاری از شرکت ها به دنبال آب هستند.
وی افزود: چند نظر درباره انتقال آب در استان وجود دارد عده ای معتقدند باید مدیریت آب داشته و نیازی به انتقال آب نداریم، این افراد معتقدند اگر بخواهیم یزد همچنان کوچک ، زیبا و بکر بماند نیازی به انتقال آب نیست چون با آمدن آب با اشتغال بیشتر و ورود کارگران مواجه خواهیم شد.
نصیری زاده ادامه داد: عده دیگر معتقدند یزد در مرکز ایران امن ترین استان ایران است و چاره ای جز انتقال آب وجود ندارد و با این انتقال باید از فرصت استفاده کرده و فرهنگ یزدی ها را به مهاجران انتقال دهیم.
وی درباره نظر گروه سوم نیز گفت: این گروه معتقدند هم باید مدیریت مصرف آب انجام شده و هم به فکر انتقال آب از مبادی مختلف باشیم .
این مسئول در ادامه در تشریح پیش بینی ها تا سال 1425 اظهار کرد: جمع مصارف آب استان در سال 1395 حدود 1696 میلیون مترمکعب در مقابل پتانسیل 1114 میلیون مترمکعبی استان بود که بیانگر 517مترمکعب کسری است.
نصیری زاده افزود: این میزان مصرف در سال 1425حدود 1530میلیون مترمکعب با پتانسیل 590 میلیون مترمکعبی آبی استان استان که در آن زمان پیش بینی می شود استان با 875 میلیون مترمکعب کسری آب مواجه شود.
وی درباره پیش بینی مصارف بخش های مختلف هم گفت: در سال 1395میزان مصرف آب کشاورزی استان 91.4درصد ، شرب و بهداشت 6.1 درصد و صنعت 2.5 درصد بوده که این میزان بر اساس برنامه های مدیریت مصرف در سال 1425 به ترتیب 52.5 ، 12.5 و 35درصد خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خاطرنشان کرد: در واقع باید میزان مصرف آب کشاورزی استان به شرط صفر شدن تنش آبی از 1550 میلیون مترمکعب در سال 1395 به حدود 804 میلیون مترمکعب در سال 1425 کاهش یابد .
در این جلسه مدیرعامل آب منطقه ای یزد با بیان اینکه بخش عمده کسری مخازن آبی استان مربوط به برداشت های بیش از حد چاه های کشاورزی است ، گفت: بر اساس بازدیدهای حضوری همکاران این شرکتدر سال 95 حدود 251 میلیون مترمکعب کسری مخازن آبی را داشته ایم .
محمدمهدی جوادیان زاده افزود: از این میزان 154میلیون مترمکعب معادل 60 درصد مجموع کسری مخازن مربوط به برداشت های بیش از حد پروانه های چاه های کشاورزی استان است.
در این جلسه بر مدیریت دوگانه سیاست بهره وری آب و مدیریت انتقال آب ، مدیریت همگرا در تأمین آب استان با توجه به تبعات زیست محیطی تأکید شد.
فخرالدین معاون سازمان مدیریت نیز تأکید کرد: نباید توسعه بر اساس ظرف و مظروف باشد و تمرکز به شرایط آب و هوایی آینده و میزان فعالیت ها در استان صورت گیرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار