دولت بلژیک 175 هزار قطعه سکه اسمی دو یورویی ضرب کرده که قرار بود آنها را در ماه آپریل در بازار پولی ارایه دهد.
کد خبر: ۴۹۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴ 19 June 2015
به گزارش تابناک یزدامروز 28 خرداد 1394/ 18 جون 2015 برابر با دویستمین سالگرد نبرد تاریخی واترلو در بلژیک است. 200 سال پیش در چنین روزی؛ قوای متحدین اروپایی (روسیه، پروس، انگلستان و اتریش) تحت فرماندهی دوک ولینگتون انگلیسی و ژنرال بلوشر پروسی، توانستند قوای ناپلئون بناپارت را که از جزیره الب گریخته و امپراتوری فرانسه را دوباره برپاکرده بود، پس از حکومتی صد روزه در دشت واترلو (15 کیلومتری جنوب بروکسل) شکست داده و او را بجزیره سنت هلن در میانه اقیانوس اطلس تبعید کنند.

به همین مناسبت دولت بلژیک 175 هزار قطعه سکه اسمی دو یورویی ضرب کرده که قرار بود آنها را در ماه آپریل در بازار پولی ارایه دهد. این سکه‌ها با وزن 8:50 گرم و قطر 25:75 م.م. از آلیاژ دو جنسی مس- نیکل و طلای نوردیک ساخته شده‌اند.

پیشتر اتحادیه اروپا رأی داده بود هر کشور عضو اتحادیه که واحد پولی یورو دارد؛ می‌تواند به طرح دیگر سکه‌های یورو اعتراض کند. دولت فرانسه از هم‌اکنون مخالفت خود را با به جریان افتادن این سکه اعلام کرده و آن را عمل خصمانه نسبت به فرانسه خوانده است. فرانسه در 5 ماه مارچ به این امر اعتراض کرده است. در نامه 5 مارچ فرانسه به شورای اروپا آمده: این اقدام می‌تواند نماد دشمنی در اتحادیه اروپا شناخته شود. با این اعتراض؛ ظاهرا فرانسه توانسته بلژیک را از پخش سکه منصرف کند. این عمل یک ونیم میلیون یورو به بلژیک ضرر خواهد زد. بلژیک انتظار داشت از فروش این سکه‌های یادگاری، حدود دو و نیم میلیون یورو سود ببرد.

اگر اینک فرانسه بدون ناپلئون بر بلژیک پیروز شده، اما بعید است بتواند بر انگلستان پیروز شود. دولت انگلستان نیز سکه‌های مسی- نیکلی 5 پوندی را ضرب کرده که 28:28 گرم وزن و 38:61 م.م. قطر داشته و دیوید لاورنس آن را طراحی کرده است. هنوز از شمارگان این سکه خبری در دست نیست. این سکه قرار بود در 16 ماه جون ارائه شود. از آنجا که انگلستان تابع واحد پول اروپایی یورو نیست، فرانسه نمی‌تواند به این موضوع اعتراض کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار