مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد مطرح کرد
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد با تأکید بر اینکه بار در استان یزد به میزان کافی وجود دارد؛ اما عدالت در توزیع بار در استان یزد وجود ندارد.
کد خبر: ۵۵۸۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹ 29 January 2018

به گزارش تابناک یزد، محسن صادقیان در مصاحبه با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به وجود برخی از مشکلات در صنعت حمل‌ونقل استان یزد، گفت: طی سالیان گذشته درخواست‌ها و مشکلات متعددی از سوی رانندگان مطرح‌شده و خوشبختانه چند ماهی روی این مسئله وقت گذاشته‌شده و مهم‌ترین مشکلات رانندگان استان یزد شناسایی‌شده و در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در راستای مشکلات رانندگان در استان یزد صورت گرفته است.

 وی بابیان اینکه مشکلات زیادی برای قشر رانندگان ازجمله نرخ کرایه حمل بار، دلال‌ها، کمیسیون‌های اضافی و غیره وجود دارد، افزود: در گام‌های مختلفی تلاش شده است تا گام‌به‌گام مشکلات به حداقل برسد؛ چنانچه در حال حاضر در پایانه بار استان یزد اقدامات خوبی در راستای افزایش امنیت در پایانه بار، حصارکشی ها، جداسازی خرده بار از سالن اعلان بار، بستن راه‌های غیرمجاز و ورودی و خروجی‌ها، تغییر ورودی و خروجی تریلرها، تغییر پارکینگ‌ها و مکانیزه کردن سالن اعلان بار صورت گرفته است که خوشبختانه رضایت نسبی بسیار خوبی را به همراه داشته است.

 مدیرکل راهداری و حمونقل جاده‌ای استان یزد اظهار داشت: در صنعت حمل‌ونقل استان یزد در بخش تریلرها مشکل خاصی وجود ندارد و شرایط بسیار خوب است؛ اما در بخش ماشین‌های خاور و ده چرخ مدت‌هاست که دارای مشکلات متعددی هستند که عمده دلیل آن‌ها به کمبود بار در سالن اعلان بار برمی‌گردد؛ چنانچه صاحبان این ماشین‌ها باید چند روز استراحت کنند تا بار به آن‌ها تعلق گیرد.

 بنابر گزارش فارس، صادقیان با تأکید بر اینکه بار در استان یزد به میزان کافی وجود دارد؛ اما عدالت در توزیع بار وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته شاهد این هستیم که تعداد زیادی از رانندگان در استان یزد با صاحبان کالا آشنایی کامل دارند و به همین دلیل بدون اینکه باری در سالن اعلان بار اعلام شود، خودشان از صاحب کالا بار را دریافت کرده و به مقصد می‌رسانند و همچنین از طریق شرکت‌های حمل‌ونقل که در مسیر حرکتشان است بارنامه پلیس‌راهی دریافت می‌کنند که این مهم مشکلات را افزون کرده است.

 این مقام مسئول در ادامه در خصوص دیگر مشکلات در حوزه اعلام بار و پایانه بار استان یزد، تصریح کرد: با بررسی‌هایی که طی چندین سال گذشته انجام‌شده است به این مهم رسیده‌ایم که شرکت‌های حمل‌ونقلی بر اساس شرایط موجود بار را در سالن اعلان بار اعلام نمی‌کنند و بار را خارج از سالن اعلان بار رد می‌کنند و رانندگان از طریق دلالان که در پایانه بار هستند، بارها را دریافت می‌کنند که این اقدام مشکلی بزرگ در حوزه اعلام بار و پایانه بار استان یزد است.

 وی بیان داشت: خوشبختانه در راستای مشکلات در حوزه اعلام بار و پایانه بار، مشکلات شناسایی‌شده و برای این مشکلات راهکارهایی اندیشیده شده است؛ چنانچه خوشبختانه در حال حاضر سامانه خوبی را در پایانه بار در اختیارمان قرارگرفته است که این سامانه می‌تواند به ما کمک کند تا شرکت‌هایی که بار خود را از طریق سالن اعلان بار اعلام نمی‌کنند را به‌عنوان تخلف موردبررسی قرار دهیم و همچنین قرار شده است تخلفات در کمیسیون ماده 11 و 12 مورد رسیدگی قرار گیرد. 

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد بابیان اینکه در بخشی که رانندگان خودشان از صاحبان کالا بار دریافت می‌کنند با همکاران راهداری و پلیس‌راه از طریق دادستانی اقدام کرده‌ایم، اذعان کرد: در راستای این اقدامات از طریق قوه قضائیه و دریافت نامه از تمام دادستان‌های شهرستان مجوز کنترل دروازه‌ای بار درراه‌های استان دریافت شده است تا با گشت‌های پلیس‌راه، راهداری و انجمن صنفی رانندگان بتوانیم بارها را در جاده‌ها کنترل کنیم که اولین گام ماه‌های گذشته شروع‌شده است و در همین راستا بار را از طریق خروجی شهرک صنعتی یزد مورد کنترل قرار می‌گرفت که بنا بر مشکلاتی که وجود داشت، شهرک صنعتی مانع از این کار شد که خوشبختانه با جلساتی که صورت گرفته است قرار شده است بتوانیم با کمک شهرک صنعتی استان یزد بار در خروجی شهرک صنعتی کنترل کنیم. 

صادقیان اخذ کمیسیون‌های اضافی را از دیگر مشکلات حاکم بر صنعت حمل‌ونقل استان یزد عنوان کرد و ابراز داشت: بخشی از مشکلاتی که در حمل‌ونقل استان یزد حاکم شده است، کمسیون‌های اضافی است که از رانندگان اخذ می‌شود؛ چنانچه وقتی‌که علت موردبررسی قرار گیرد شاهد این هستیم که ارتباط نادرستی بین تولیدکنندگان و صاحبان کالا با شرکت‌های حمل‌ونقلی یا خود راننده وجود دارد که دراین‌ارتباط نادرست متأسفانه کمیسون‌های اضافی اخذ می‌شود و جایی هم درج نمی‌شود.

 

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه قطعاً هر شرکتی که تخلفش ثبت‌شده باشد مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، اضافه کرد: در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگان با شرکت‌های حمل‌ونقلی این قانون درج‌شده است که اگر راننده‌ای تخلف انجام داده است از یک ماه تا یک سال کارت هوشمندش باطل می‌شود؛ همچنین اگر شرکتی تخلف کرده باشد بار اول تذکر، دفعه بعد جریمه نقدی، دفعه بعدی جریمه نقدی و دفعه چهارم پروانه فعالیت شرکت باطل می‌شود.

 وی مدیریت سالن اعلان بار را از راهکارهای مهم در راستای تقویت سالن اعلان بار عنوان کرد و افزود: اقدامی که در سال گذشته در پایانه اعلان بار استان یزد صورت گرفته نشان‌دهنده اقدام خوب سالن اعلان بار بوده است؛ چنانچه که درگذشته سالن اعلان بار به‌صورت دستی صورت می‌گرفت و در حال حاضر به‌صورت مکانیزه شده است و همچنین بانک اطلاعاتی بسیار خوبی در سالن اعلان بار وجود دارد.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد در ادامه اظهار داشت: صنعت حمل‌ونقل استان یزد دارای سه ضلع تولیدکننده، حمل‌ونقل شرکت‌های حمل‌ونقلی و راننده است که هرکدام از این سه ضلع ممکن است که در شرایط فعلی اقدامات تخلف گونه‌ای را انجام دهند که با برخورد جدی از سوی اداره کل راهداری قرار می‌گیرند.

 صادقیان با اشاره به اینکه بارهای تجاری و همچنین بارهای که برای رانندگان دارای اهمیت است، در شهرستان یزد همیشه از طریق سالن اعلان بار اعلام می‌شود، تصریح کرد: بیشتر بارهای اعتباری و همچنین بارهای تجاری در سالن اعلان بار اعلام می‌شود و همچنین بارهای غیرتجاری الزامی به اعلان بار در سالن ندارد؛ همچنین علت اینکه چرا امروزه رانندگان با کمبود بار مواجه هستند، شاهد این هستیم که بین سال‌های 91 و 92 افزایش تولید بار قابل‌توجهی در استان یزد اتفاق افتاده است و همچنین بین همان سال‌ها بوده است که تعداد زیادی به ناوگان حمل‌ونقل بار استان یزد افزوده‌شده است که در حال حاضر با کمبود بار استان یزد مواجه شده است.

 

وی بابیان اینکه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل استان یزد از اهمیت خاصی برخوردار است، اذعان کرد: فرسوده بودن ناوگان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چنانچه ماشین‌های با قدمت طولانی در کنار ماشین‌های با عمر کمتر از یک سال در حال فعالیت هستند و در همین راستا بیشتر رانندگان قدیمی همیشه متضرر هستند و رانندگان که دارای ماشین نو هستند، همیشه شاکی هستند که چرا ما همیشه باید در صف ماشین‌هایی قرار بگیریم که قدیمی هستند؛ لذا سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای از سال گذشته برنامه نوسازی ناوگان و توسعه ناوگان را در دستور کار خود قرار داده است.

 این مقام مسئول بابیان اینکه 145 دستگاه در یک سال گذشته اقدام به نوسازی و توسعه ناوگان در استان یزد کرده‌اند، گفت: به هر صورت این مهم برای منافع استان و منافع کشور بسیار حائز اهمیت است و باید اتفاق بیفتد؛ چنانچه این مهم می‌تواند ازلحاظ شرایط زیست‌محیطی و مصرف انرژی کمتر و منافع رانندگان با حمل بارهای بیشتر بسیار راهگشا باشد و درآمدزایی بیشتری را در پی داشته باشد.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد با اشاره به برنامه بلندمدت در راستای ارتقای جایگاه حمل‌ونقل استان یزد، خاطرنشان کرد: شرایط استان یزد به دلیل واقع‌شدن در مرکز کشور و معدنی بودن، بسیار حائز اهمیت است؛ به‌گونه‌ای که باری که از مبدأ استان یزد جابه‌جا می‌شود باری قابل‌توجه و پراهمیت است؛ همچنین یکی از سیاست‌های ما این است که تعادل خوبی بین عرضه و تقاضا در استان ایجاد شود و رانندگان را تشویق به نوسازی ناوگان کنیم؛ چراکه در استان یزد توسعه ناوگان وضعیت خوبی ندارد. 

صادقیان از طرح پایش شرکت‌های حمل‌ونقل و طرح پایش رانندگان حمل‌ونقل در کاهش تخلفات رانندگان خبر داد و یادآور شد: در استان یزد بین سه تا چهار هزار نفر کارت دریافت کرده‌اند که سازمان اداره راهداری بی‌جهت به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهد؛ همچنین ضوابطی در راستای ایجاد بازارگاه‌های اینترنتی حمل‌ونقل بار صورت گرفته است و این بازارگاه‌ها شرکت حمل‌ونقلی نیستند و همچنین در ضوابط بازارگاه‌ها این قانون آمده است که جایی که سالن اعلان بار وجود دارد، این بازارگاه‌ها نمی‌توانند فعالیت داشته باشند؛ به همین دلیل در شهرستان‌های یزد، اشکذر، مهریز و تفت بازارگاه‌های اینترنتی حق فعالیت ندارند.

 وی در پایان تصریح کرد: بازارگاه‌های اینترنتی حمل‌ونقل بار ازجمله مزایایی که دارد این است که شرایط حمل‌ونقل را شفاف‌سازی می‌کند و در همین راستا هیچ‌کس پورسانتی و کمیسیون اضافی نمی‌تواند دریافت کند؛ همچنین باید توجه داشت که حمل‌ونقل استان یزد به‌عنوان زیرساخت‌های مهم در کل کشور مطرح و از جایگاه خاصی برخوردار است و می‌تواند عاملی مؤثر در رشد اقتصادی استان و کشور باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار