رئیس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور از هدف گذاری تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن میگوی عاری از بیماری توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی خبر داد.
کد خبر: ۵۸۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱ 06 July 2015
به گزارش تابناک یزد  محمد پورکاظمی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تصریح کرد: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته تولید میگوی عاری از بیماری باید سالانه به ۱۰۰ هزار تن رسد.

وی ادامه داد: این میزان تولید با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی در امر پرورش میگو به خصوص در جنوب کشور صورت خواهد گرفت.

پورکاظمی با اشاره به بهره برداری مرکز ملی تحقیقات میگوی عاری از بیماری افزود: در فاز یک این مرکز قرار بود دو هزار جفت مولد تولید شود که هم اکنون این میزان به هشت هزار مولد افزیش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور انجام این پروژه هشت میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که چهار میلیارد از محل اعتبارات موسسه تحقیقات شیلات و چهار میلیارد دیگر نیز از محل اعتبارات معاونت علمی ریاست جمهوی تامین شد.

این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اذعان داشت: بخشی از اعتبارات تخصیص یافته به منظور احداث ساختمانی ویژه این امر در مجاورت پژوهشکده میگوی کشور هزینه شد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآور شد: فاز دوم این مرکز از پاییز ۹۴ با دعوت از استادان خارج از کشور و تدوین سند ملی آغازمی شود.

به گفته وی به این منظور از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۶۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تاکید کرد: از این پس با کسب دانش تولید میگوی عاری از بیماری های خاص و تولید بچه میگوی های سالم دیگر از واردات مولد از سایر کشورها بی نیاز خواهیم بود.

پورکاظمی اظهار داشت: برای رسیدن به تولید پایدار داشتن میگوی مقاوم در برابر بیماری که دارای سرعت رشد مناسبی است ضروری است.

وی با اشاره به اینکه با این اقدامات گام موثری در راستای تولید هر چه بیشتر میگوهای سالم و درشت در کشور برداشته خواهد شد، اعلام کرد: با تولید بیشتر و در نتیجه آن افزایش صادرات، میزان ارز آوری به کشور و شکوفایی اقتصادی فراهم می شود.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته شیوع بیماری لکه سفید در مزارع میگوی جنوب کشور باعث ورشکسته شدن شرکت های تولید کننده میگو شده بود اما هم اکنون سالانه بیش از ۲۲ هزار تن میگوی پرورشی در کشور تولید می شود که نشان از افزایش دانش تولید میگو دارد.

پورکاظمی با اشاره به اینکه در فاز دوم اصلاح نژاد میگو، میگوی عاری و مقاوم به بیماری تولید می شود، عنوان کرد: ایران پس از کشورهای آمریکا، چین، تایلند و اندونزی پنجمین کشور دنیا است که دارای مرکز ملی تحقیقات میگوی عاری از بیماری است.

رئیس موسسه تحقیات علوم شیلاتی کشور در خاتمه سخنان خود از در اختیار قرار دادن دانش پرورش میگوی عاری از بیماری به پرورش دهندگان بخش خصوصی در سال جاری خبر داد.

وی اظهار امیدواری کرد: با استفاده صحیح پرورش دهندگان از این دانش ارزشمند زیر نظر کارشناسان مجرب شاهد تولید حجم تولید میگوی زیاد عاری از بیماری باشیم و به هدف تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن میگوی عاری از بیماری دست یابیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار