جانشین مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان یزد با تاكيد بر مشكلات عديده کشتارگاه‌های کوچک و سنتی شهرستان‌های استان، تعطیلي آنها را خواستار شد.
کد خبر: ۶۱۶۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹ 09 June 2018

«سید جمال نورالدینی» با اشاره به اهميت استفاده از غذاي پاك در دين مبين اسلام، اظهار كرد: خداوند در قران كريم آورده است كه «اگر از غذای پاکیزه استفاده کنید، می‌توانید کار خوب نیز انجام دهید.»

وي ادامه داد: به همين دليل نيز يكي از موضوعات مورد اهتمام در حاکمیت اسلامی و جمهوری اسلامی که در راس آن ولی فقیه است، توجه و نظارت ويژه در خصوص غذای حلال در جامعه اسلامي است.

وي عنوان كرد: یکی از اداراتی که بر تهیه غذای حلال و طیب نظارت دارد و امنیت غذایی را تامین مي‌كند تا غذايي پاك به دست مردم برسد، دامپزشکی است که وظیفه نظارت بر کشتارگاه‌ها و اعمال مباحث قانونی کشتارگاه‌ها را بر عهده دارد.

جانشین مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان در همين رابطه خاطرنشان كرد: البته براساس قانون نظارت صید و ذبح مصوب مجلس نيز تمام کشتارگاه‌ها بايد داراي ناظر شرعی مستقر باشند تا هم از نظر بهداشتي و هم از لحاظ شرعي، ذبح دام در كشتارگاه‌ها انجام شود.

وي با تاكيد بر اين كه باید مقدمات این قانون برای تمام کشتارگاه‌ها اعم از سنتی يا صنعتی آماده و اجرا شود، اعلام كرد: خوشبختانه تاکنون این مصوبه در تمام کشتارگاه‌های استان اجرایی شده است. 

نورالدینی حمايت مسئولان از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در بخش توليد غذاي سالم را خواستار شد و يكي از روش‌هاي حمايت مسئولان از اين افراد را اهتمام آنها به جلوگيري از كشتار در مكان‌هاي غيرمجاز و انجام تمام ذبح‌ها در کشتارگاه‌های مجهز و صنعتی دانست.

وی بيان كرد: اين كه برخي ذبح دام را در مكان‌هاي غيرمجاز انجام مي‌دهند و سلامت جامعه را به خطر مي‌اندازند، از نظر بهداشتی و شرعی امري غيرقابل قبول است چرا كه هیچ ضمانتي در مورد فراورده‌هاي توليدي آنها نيست و سهل‌انگاری مردم در استفاده از اين محصولات تبعات منفی را در زندگی افراد به دنبال خواهد داشت.

نورالدینی خواستار نظارت شديد‌تر دولت و ارگان‌های نظارتی مربوطه در اين خصوص و برخورد قاطع با متخلفان شد.

وي با بيان اين كه در حال حاضر استان داراي 2 کشتارگاه بزرگ صنعتی است، وجود کشتارگاه‌های سنتی در برخي شهرهاي استان را باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای از نظر شرعی و بهداشتی خواند و گفت: البته به دليل حجم اندك کشتار نيز ايجاد کشتارگاه صنعتی در اين شهرستان‌ها مقرون به صرفه نیست لذا پیشنهاد می‌کنیم که کشتارگاه‌های کوچک و سنتی شهرستان‌های استان تعطیل شود و تمام کشتارهای دام استان در دو کشتارگاه صنعتی  موجود انجام گیرد که هم برای مردم و هم دولت مقون به صرفه‌تر خواهد بود.

به گفته وي، اين اقدام همچنين امکان نظارت بیشتر را بر تولید و فرایند تولید گوشت بهداشتی ممكن می‌کند و گوشت مصرفي مردم با رعايت قوانين شرع و بهداشتي به دست مردم خواهد رسيد.

نورالديني کشتارگاه تازه تاسیس مهریز را با امکانات منحصر بفرد و بروز و مدرن، نمونه مثال زدنی در کشور ذكر كرد و گفت: اين كشتارگاه در واقع به لحاظ رعایت مسائل شرعی و بهداشتی آبروی استان به شمار می‌رود.

اين مسئول در پايان از مراجع نظارتی خواست تا با نظارت بیشتر بر کشتارگاه‌های غیرمجار و برخورد با متخلفان اين حوزه، بيش از پيش حمایت خود را از مجموعه کشتارگاه‌های صنعتی استان به عمل آورند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار