گزارش اختصاصی تابناک یزد از سخنرانی امام جمعه یزد درجمع خبرنگاران:
آیت الله ناصری، امام جمعه یزد در پاسخ به سوالی د در خصوص بافت تاریخی و ثبت جهانی آن معتقد است: باید بافت تاریخی یزد در یک برنامه جامع مرمت و ثبت شود.
کد خبر: ۷۰۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵ 02 August 2015
به گزارش تابناک یزد،در نشستی صمیمانه نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد با برخی از اصحاب رسانه به مناسبت هفته ستاد نمازجمعه وی به سوالات خبرنگاران رسانه های گروهی استان پاسخ داد.
آیت الله ناصری در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک یزد در خصوص دیدگاهش پیرامون بافت تاریخی یزد و ثبت جهانی آن گفت: در دیدار با مسئولان در رده های مختلف از سرمایه های ملی به نام بافت تاریخی که گویای فرهنگ اجتماعی و دینی است تاکید کرده ایم. این ساختمان ها علاوه بر خشت و گل دارای روح معنوی است ونباید صرفا نگاه فیزیکی به آنها داشت. این نگاه کمک می کند آموزه های اعتقادی و فرهنگ اسلامی گذشتگان را منتقل کنیم.
وی افزود: بهتر است قبل از ثبت جهانی بافت را در یک برنامه جامع مرمت کنیم و البته ثبت جهانی خوب و عالی است وباعث معرفی بیشتر بافت تاریخی یزد در بین گردشگران خارجی می شود.
امام جمعه یزد با اشاره به  کارکردهای عناصری همچون بادگیر، درهای ورودی و... در بناهای تاریخی یزد گفت: این اطلاعات نشان از نوع نگاه اقتصاد مقاومتی گذشتگان بوده است که باعث شده در محدودیت ها چگونه از طبیعت بهره مند شوند.
وی بر مرمت و رفع مشکلات بافت تاریخی یزد تایکد و گفت: البته مسئولان هم دغدغه دارند و اقدامات خوبی شده است اما هنوز برخی مناطق بافت با بناهای در معرض تخریب سوء استفاده شکل می گیرد که باید هرچه سریع تر رفع مشکل شود.
وی تعریف فرهنگ ایران و اسلامی نهفته در بافت تاریخی یزد را برای ارائه و معرفی به گردشگران لازم برشمرد و تاکید کرد: علاوه بر مرمت خشت و گل ها تاریخی باید این فرهنگ اخلاقمدار گذشتگان نیز معرفی شود.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان گفت: هنور تصمیمی در این خصوص نگرفته ام.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد به چالش های فرهنگی و اجتماعی استان اشاره کرد و خواستار توجه جدی تر خانواده ها به فرزندان شدو از هم چاشیدگی کانون خانواده را مهمترین مسئله فرهنگی اجتماعی استان دانست.
آیت الله ناصری همچنین با مثبت ارزیابی کردن عملکرد مسئولان در مباحث  آب خواستار توجه جدی آنان به مسئله حفظ منابع موجود، تامین منابع جدید آب در استان شد .
آیت الله محمد رضا ناصری در جمع اصحاب رسانه یزد افزود: از مسائل مهم یزد مشکل کم آبی است که باید با پیگیری و تدبیر حل و فصل شود.

وی ادامه داد: در شهر و مناطق روستایی یزد باید در نحوه استفاده و مصرف درست آب فعالیت های لازم صورت گیرد تا از هدر رفت آن به جد جلوگیری بعمل آید .

امام جمعه یزد اظهار داشت: پیگیری برای یافتن منابع آبی جدید برای یزد خیلی مهم است که در این خصوص باید به فکر انتقال آب از استان های همجوار باشیم.

ناصری با اشاره به اینکه از منابع تامین آب برای یزد خط انتقال از بندرعباس و خلیج فارس است تصریح کرد: در این رابطه باید یک مقدار جدی تر اقدام شود.

وی در ادامه در خصوص بافت های تاریخی یزد گفت: بافت تاریخی در استان یزد یک سرمایه است و باید برای حفظ آن اقدام جدی کرد .

ناصری گفت: این بافت ها در عمل گویای فرهنگ اجتماعی و دینی ماست و اعتقادات گذشتگان ما در این بافت نمایان است و همچنین ابتکارات و سلایق خیلی خوبی در این این بافت نهفته است.

امام جمعه یزد گفت: علاوه بر خشت و گلی که در این بافت هست نگاه من به این آثار تنها نگاه به خشت و گل و چنین حرف هایی نیست بلکه نگاه فیزیکی، معنوی و هم نگاه های ابتکاری و درس آموزی برای این دوره باید داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: قطعا باید این بافت ها همواره حفظ شود و ثبت جهانی شدن آن هم برای ماندگاری این بافت خوب است.

ناصری در ادامه به فرهنگ والای دارالعباده اشاره و گفت: فرهنگ مردم استان یزد یک فرهنگ اصیل اسلامی و معنوی بوده و هست و در این فرهنگ ایمان همیشه حرف اول را می زند .

امام جمعه یزد اظهار داشت: دشمنان فرهنگ خودشان را تجربه کردند و از آن ناراضی هستند ولی الان سعی دارند که این فرهنگ را در ابتدا به ایران و بعد از آن به دیگر کشورهای اسلامی صادر کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد افرود: دنیای غرب نمی خواهد در جامعه ما خانواده ها با یکدیگر ارتباط داشته باشند بلکه به دنبال ترویج زندگی فردی هستند.

ناصری گفت: دشمنان به دنبال این هستند که افراد خانواده را به صورت جدا از یکدیگر به محیط جامعه بکشانند تا مسائل عاطفی در خانه و خانواده کم شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد مدارس و آموزش و پرورش خیلی باید روی این موضوع کار کنند و حتی سبک درسی ما باید تغییر پیدا کند و فرزندان از کوچکی ارزش ها را فرا بگیرند.

ناصری در ادامه به اهمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تلاش دشمنان برای ضربه زدن به آن اشاره و خواستار هوشیاری در مقابل آنها شد .

امام جمعه یزد در پایان این نشست صمیمانه به برخی سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
این آقا که میگفت:ثبت جهانی چیه، تمام بافت، بجز مسجدجامع رو باید خراب کرد؛ حالا چی شده که شما خلافش رو تیتر زدید که گفته؟ شما دیگه چه آدمهایی هستید که از یک مخالف، موافق میسازید!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار