مدیر کل دفتر بهداشت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از اهتمام ویژه دولت سیزدهم به تضمین کیفیت آب شرب شهر‌ها و روستا‌ها خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰۶ شهر و ۵۷ روستا در کشور موفق به کسب گواهینامه برنامه ایمنی آب شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۹۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۱ 30 May 2024

به گزارش تابناک یزد، «احمد منتظری» در حاشیه سفر یزد با حضور در دفتر ایسنا ضمن تسلیت شهادت جانسوز سید الشهدای خدمت آیت الله رئیسی و همراهانشان در حادثه سقوط بالگرد، یکی از اقدامات اساسی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور را تضمین کیفیت آب شرب مطابق با توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی به کشور‌های عضو، از طریق اجرای برنامه ایمنی آب در سراسر کشور خواند و گفت: این برنامه مبتنی بر مدیریت ریسک است که اصل آن نیز به پیشگیری از وقوع بحران‌ها با استفاده از ابزار‌های در اختیار متولیان و ساز و کار‌های ایجاد شده است.

وی افزود: اجرای این برنامه کمک خواهد کرد تا تمام تهدیدات، ریسک‌ها و خطراتی که در مورد کیفیت و بهداشت آب متصور است را از قبل در قالب کارگروه‌های هر استان که متشکل از شرکت‌های آبفا، آب منطقه‌ای، دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست و دیگر ذینفعان، شناسایی و از قبل اقدامات پیشگیرانه برای آن‌ها جهت حذف یا کاهش اثرات آن‌ها تدبیر می‌شود.

منتظری خاطرنشان کرد: این برنامه تمام حوزه‌های مرتبط با آب را از حوزه آبریز تا تصفیه خانه‌ها، مخازن ذخیره آب و خطوط انتقال، شبکه توزیع و حتی مصرف کنندگان را در برمی‌گیرد.

وی با بیان این که برنامه مذکور در راستای سند راهبرد بهبود کیفیت آب شرب تدوین و به تصویب هیات وزیران رسیده و طی همین مصوبه نیز پشتیبانی می‌شود، تصریح کرد: تا قبل از این برنامه مهمترین هدف ترسیم شده تنها کنترل کیفیت آب و بررسی تطابق ویژگی‌های آن با استاندارد‌هایی مانند ۱۰۵۳ و ۱۰۱۱ بود، ولی با اجرای این برنامه به مرحله بالاتر و به تضمین کیفیت آب می‌پردازیم.

این مسئول در ادامه اظهار کرد: با سرعت گرفتن اجرای این برنامه به ویژه در دولت سیزدهم، هم‌اکنون این برنامه در شرکت‌های آب و فاضلاب ۲۰۰ شهر و ۱۴۹ روستای کشورمان در حال اجراست و تاکنون ۱۰۶ شهر و ۵۷ روستا موفق به کسب گواهینامه برنامه ایمنی آب از سوی نهاد‌های متناظر که وزارت بهداشت و درمان است، شده‌اند و این سندی مبتنی بر تضمین کیفیت و ایمنی آب در این شهر‌ها و روستاهاست.

وی تاکید کرد: گواهینامه‌های ایمنی آب توسط کارگروه ملی ممیزی آب مشتکل از نخبگان و کارشناسان خبره در این حوزه با ارزیابی شاخص‌های مربوطه در هر شهر و روستا انجام و در صورت تایید منجر به صدور گواهینامه‌ای دو ساله خواهد شد.

منتظری ادامه داد: این گواهینامه پس از بازه دو ساله مجدداً مورد ارزیابی کارشناسان مذکور قرار می‌گیرد و در صورت استمرار مجدداً صادر و در صورت وجود نواقص و عدم انطباق برای آبفای مورد نظر فرصتی تعیین می‎شود تا نسبت به آن اقدام شود.

وی با بیان این که آبفای یزد اولین شهر موفق در دریافت گواهینامه ایمنی آب در کشور بوده و هم اکنون این برنامه در هفت شهر و شش روستای استان یزد در حال اجراست، عنوان کرد: در همین راستا نیز در این روز‌ها شاهد برگزاری کارگاه آموزشی به میزبانی یزد و با حضور ۱۲ شرکت آبفای دیگر با هدف استفاده از تجربیات استان یزد هستیم و امیدواریم از این طریق گامی موثر در اجرای این تجربه در دیگر شهر‌ها و روستا‌های کشورمان داشته باشیم.

منتظری با بیان این که یزد طی سالیان اخیر اقدامات قابل توجهی در زمینه ایمنی آب در طول دولت سیزدهم انجام داده است، یکی از این اقدامات را اجرای نهضت مخازن دخیره آب شرب ذکر کرد و افزود: در حالی طی ۴۰ سال گذشته در استان یزد شاهد ساخت ۱۳۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب بوده‌ایم که در این سال‌های اخیر ۱۷۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب در یزد بهره برداری یا در حال ساخت است که قابل تقدیر است.

وی یکی دیگر از اقدامات حائز اهمیت در این استان را انجام اقدامات حفاظتی و حراستی از مخازن ذخیره آب استان شامل اقداماتی مانند نصب دوربین‌های مداربسته، حصارکشی به روش‌های مختلف، بکارگیری نگهبان برای مخازن در طول شبانه روز و سایر اقدامات در جهت حفظ حداکثر امنیت آب شرب مردم برشمرد.

مدیر کل دفتر بهداشت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره بازدید خود از این فعالیت‌های آبفای یزد، این اقدامات را الگو‌هایی موفق برای سایر شرکت‌های آبفای کشور خواند و افزود: آبفای یزد همچنین در بخش بهداشت آب مجهز به یک آزمابشگاه مرکزی برخوردار از گواهینامه صلاحیت از سازمان ملی استاندارد ایران نیز هست که نشان می‌دهد نتایج و آزمون‌های این آزمایشگاه قابل تایید و اعتماد است که از نقاط فوت آبفای یزد است.

منتظری گفت: البته آبفای یزد اقدامات و برنامه‌های خوب دیگری نیز طی دولت سیزدهم در حوزه آبرسانی و تامین آب داشته که حتماً دیگر همکاران مرتبط به این حوزه به اطلاع عموم مردم فهیم خواهند رساند.

برچسب ها: یزد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار