در راستای تعامل بین مراکز دانشگاهی و موسسات تحقیقاتی کشور تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه یزد و فرماندهی انتظامی استان منعقد شد.
کد خبر: ۱۳۴۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲ 24 November 2015

به گزارش تابناک یزد،در راستای تعامل بین مراکز دانشگاهی و موسسات تحقیقاتی کشور و مراکز پژوهشی نیروی انتظامی و بهره‌مندی از امکانات و توانمندی‌های موجود در زمینه‌های علمی و پژوهشی و تبادل تجربیات، تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه یزد و فرماندهی انتظامی استان یزد منعقد شد.


در نشستی که به همین منظور روز دوشنبه دوم آذرماه جاری در محل ستاد فرماندهی نیروی انتظامی استان یزد برگزار شد، رییس دانشگاه یزد با تأکید بر نقش نوین دانشگاه‌ها در جامعه گفت: خوشبختانه به نظر می‌رسد نقش دانشگاه‌ها در دنیا و ایران درحال تغییر است و اینکه دانشگاه‌ها جدا از نقش علمی که دارند دارای ماموریت‌های اجتماعی نیز هستند و نسبت به مسایل اطراف خود بی‌تفاوت نمی‌توانند باشند و این مسایل می‌تواند در حوزه صنعت و جامعه باشد.

دکتر محمدصالح اولیاء گفت: زبان نیروی انتظامی زبان آمار و علم است و درحال نزدیک شدن به زبان دانشگاهی است و از آن سو زبان دانشگاهیان به زبان عمل نزدیک می‌شود و این علامت خوبی است که این تعامل سازنده انجام شود.

وی در خصوص بحث فرهنگ گفت: ما می‌توانیم فرهنگ را با توجه به رشته‌هایی که داریم تغییر دهیم و فرهنگ را نیز می‌توان مهندسی و طراحی کرد. معمولا یا در قالب سیستم‌ها، روش‌ها یا قوانین و یا طراحی ساختارها در حوزه ترافیک، شهرسازی و معماری می‌توان فرهنگ را تغییر داد و این حوزه‌ها را نباید دست کم گرفت.

وی تصریح کرد: تعریف صحیح مساله، نصف راه‌حل مساله است و در هر حوزه‌ای با توجه به شناختی که ماموران نیروی انتظامی دارند، لازم است مساله مشخصی تعریف شود و دانشگاه بتواند براحتی وارد صحنه شده و راه حل‌ها را چه در قالب پایان‌نامه‌ها و چه در قالب طرح‌های پژوهشی ارائه دهد.

دکتر اولیاء اظهار داشت: بیشتر مسائل در حد کلی بیان می‌شود اما باید مساله‌ را به حدی رساند که قابل تعریف و حل کردن باشد. در این صورت امکان حل آن راحت‌تر است چون فرمول‌های مشخصی دارد.

وی افزود: با اصلاح یک قانون می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. مهم این است که به صورت سیستماتیک و گام به گام و تعریف شده جلو برویم. این همکاری قدم مثبتی برای تعمیم این زمینه‌هاست و برگزاری همایش فرهنگ رانندگی و قانون‌گریزی و رفتار تهاجمی می‌تواند زمینه همکاری بسیار جدی را فراهم کند و انتظار می‌رود موضوعات این همایش با نگاه کاربردی ارائه شود.

به گفته وی اگر استان یزد ادعای دارالمومنین و دارالعلم دارد در این زمینه نیز ‌می‌توان با توجه به زمینه‌ها و بسترهایی که در استان وجود دارد، قدمی برداشت.

سرتیپ دوم ایرج کاکاوند فرمانده انتظامی استان یزد در این نشست گفت: امروزه با توجه به گسترش علم و فناوری در دنیا، ایجاد یک پلیس علمی و دانش‌بنیان ضرورت دارد که در این راستا بایستی با دانشگاه و نخبگان تعاملات بیشتری برقرار شود. وی افزود: امروزه کشف جرائم و پیشگیری از جرائم بدون داشتن علم آن، امکانش نیست و خوشبختانه نیروی انتظامی گام بلندی را در این زمینه برداشته است و موفقیت‌های خاصی را در همه حوزه‌ها با بهره‌گیری از علم و فناوری به دست آورده است.

شایان ذکر است دانشگاه یزد در این تفاهم‌نامه به فراهم‌نمودن امکان بهره‌گیری از نتایج پایان‌نامه‌های انجام شده در مقاطع تحصیلی مختلف، برای پلیس یزد، ایجاد زمینه‌های اجرای موضوعات پژوهشی مورد نیاز پلیس یزد برای دانشجویان، معرفی و اعزام دانشجویان ارشد و دکترا برای انجام طرح‌‌های کسر خدمت سربازی متعهد شده است.

دکترا در طرح پایان‌نامه‌ها برای دسترسی به منابع، آمار و اطلاعات غیر طبقه‌بندی موجود در پلیس یزد و استقبال و حمایت از طرح‌های تحقیقاتی مورد نیاز با اولویت انسانی پس از تصویب، از جمله تعهدات نیروی انتظامی در این تفاهم‌نامه است.

همکاری برای انجام طرح‌های کسر خدمت سربازی دانشجویان ارشد و دکترا، حمایت مالی از پایان‌نامه‌های دانشجویان ارشد و دکترا توسط پلیس یزد در موضوعات مورد نیاز پلیس، فراهم‌نمودن زمینه مساعد برای دانشجویان ارشد و دکترا در طرح پایان‌نامه‌ها برای دسترسی به منابع، آمار و اطلاعات غیر طبقه‌بندی موجود در پلیس یزد و استقبال و حمایت از طرح‌های تحقیقاتی مورد نیاز با اولویت انسانی پس از تصویب، از جمله تعهدات نیروی انتظامی در این تفاهم‌نامه است.

در این نشست جمعی از رؤسای دانشکده‌ها و اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد و جمعی از کارشناسان نیروی انتظامی نیز حضور داشتند.

دانشجو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار