کد خبر: ۱۵۲۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷ 27 December 2015
آنفلوآنزا را می‌توان یک ویروس هزارچهره نامید. این ویروس با پوشش پروتئینی خود به نام H1 می‌تواند جهش یابد و با ترکیبات و ساختار مختلف، خود را قوی سازد.  این روزها خبر شیوع این ویروس در استان ما زیاد به گوش می‌رسد. انتشار اخبار مرگ و میر مبتلایان به این بیماری در استان کرمان و زاهدان سبب شده تا موجی از نگرانی‌ سراسر کشور را فرا گیرد.
 به خصوص این‌که گفته می‌شود مقصد بعدی حرکت این اپیدمی حاد، استان‌های غرب کشور به ویژه کرمانشاه است.
بر این اساس می‌توان ضمن معرفی و علائم شیوع این ویروس راهکارهایی را هم برای پیشگیری و درمان این بیماری ارائه داد.
همان طور که گفته شد ویروس آنفلوآنزای H1 و N1 با آغاز فصل سرد قدرت خود را نمایان می‌سازد. این آنفلوآنزا با 2 نوع دیگر( B و N2) در حال حاضر در کشور ما شایع است و برای هر 3 نوع واکسنی وجود دارد که علیه آن ایمنی ایجاد کند. باید دانست تفاوت این بیماری با سایر سرماخوردگی‌ها، شدت علائم و سرعت انتشار آن است. نکته مهمی که مبتلایان باید در نظر بگیرند، این است که به صورت خودسر از داروهای آنتی بیوتیک و آسپرین استفاده نکنند. چرا که این ویروس، ویروسی عفونی نیست و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارد. خوددرمانی فقط ویروس را درمقابل ویروس‌ها و آنتی باکتری‌ها مقاوم می‌سازد و در نتیجه طول درمان طولانی تر و سخت تر خواهد شد.
علائم این بیماری شبیه موارد دیگر سرماخوردگی و آنفلوآنزاست و بیشتر شامل تب بالای 38 درجه، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، درد عضلات و مفاصل یا سردرد می‌شود. پیشگیری، واژه‌ای است که همیشه برای جلوگیری از صدمات و ضررهای بیشتر اجتماعی و درمانی به کار می‌رود که در اینجا ما هم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری می‌گوییم پیشگیری بهتر از درمان است.
راه‌های پیشگیری هم ساده است تنها با رعایت بهداشت فردی و تجدید نظر در رفت و آمد و دید و بازدیدها می‌توان احتمال انتقال این بیماری را کاهش داد.
شست‌وشوی مرتب دست‌ها و حتی شست‌وشوی شیرهای آب منزل و دستگیره‌های در می‌تواند از تکثیر این ویروس جلوگیری کند.
استفاده از دستمال در مواقع سرفه و عطسه و تعویض به موقع دستمال سبب کاهش انتشار ویروس می‌شود. گفته شده راه درمان این بیماری خوردن لیموترش تازه همراه نمک است. علت این است که لیموترش دارای آنتی اکسیدان‌های قوی است. لیمو خاصیت ضدباکتریایی، ضدویروسی و تقویت‌کننده سیستم دفاعی بدن دارد. همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین سی است.  نمک هم دارای خواصی است که ذکر چند نکته آن در این مورد کافی است، نمک سبب می‌شود مواد مغذی جذب بدن شوند و همچنین اسیدیته از بدن خارج شود و نیز سرماخوردگی را درمان می‌کند . چرا که آنتی هیستامینی قوی است.
از این نظر ترکیب این 2 ماده یعنی لیموترش و نمک می‌تواند موجب بهبود سریع‌تر و مقابله با این ویروس شود.همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار