کد خبر: ۲۶۴۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳ 22 July 2016
به گزارش تابناک یزد،هنر دوستان یزد سال گذشته شاهد برگزاری دهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی بودند که به اعتقاد بسیاری صاحب نظران کیفیت برگزاری آن در حد برگزاری جشنواره‌ای بین‌المللی بود. امسال نیز دوره یازدهم همین جشنواره از 18 تا 21 مردادماه در شهر یزد برگزار خواهد شد.
آن طور که مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌گوید: امسال تعداد آثار ارسالی به جشنواره افزایش چشمگیری داشته است و این امید وجود دارد که سطح کیفی فیلم‌ها نیز بالا رفته باشد و شاهد برگزاری جشنواره‌ای باشیم که از همه ابعاد «خوب» و بدون نقص است.
از جمله تفاوت‌های جشنواره امسال با سال قبل اکران فیلم‌های جشنواره در تمام شهرستان‌های استان، همزمان با اکران آن در شهر یزد است.

برنامه‌های پیش از شروع جشنواره
جشنواره امسال فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی با مقدمه‌ای تقریبا مفصل شروع می‌شود. اکران فیلم‌های منتخب سال‌های گذشته جشنواره در مجتمع فرهنگی امام علی (ع) شهر یزد، برپایی کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های مختلفی که تا شروع جشنواره برگزار خواهد شد، همگی از انرژی و تحرک زیاد یزدی‌ها برای برگزاری جشنواره خبر می‌دهد.
اجرای این برنامه‌های مقدماتی در قالب طرحی به نام «طریق‌الرضا» دیده شد که در حال حاضر این بخش از جشنواره یعنی اکران فیلم‌های منتخب دوره‌های گذشته جشنواره که با حضور هنرمندان و فیلم‌سازان یزدی و برگزاری جلسات نقد و بررسی و همچنین گفت‌وگو درباره سینمای دینی و جایگاه هنر فیلم‌سازی در یزد انجام شد، به پایان رسیده است اما هنوز می‌توان از کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی آن استفاده کرد.
«علی غیاثی ندوشن» مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، پس از اعلام خبر برگزاری این دوره‌ها، اضافه می‌کند: یکی از این دوره‌ها کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی است. احساس کردیم در استان باید روی موضوع فیلمنامه بیشتر کار شود و به همین دلیل علاوه بر برگزاری کلاس‌های فیلم‌نامه‌نویسی در حاشیه جشنواره، این کارگاه تا پایان سال ادامه پیدا خواهد کرد تا بنیه تخصصی فیلم‌سازان یزدی تقویت شود.

618 فیلم از 30 استان کشور
تعداد آثار ثبت نامی در یازدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی نسبت به دوره قبل آن رشدی 16 درصدی داشته است. بنا بر اعلام مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، امسال در مجموع 618 اثر از 30 استان کشور برای جشنواره ارسال شده است که از این میان 365 اثر مربوط به بخش داستانی و 253 اثر مربوط به بخش مستند است. همچنین در میان کل آثار ارسالی، 57 اثر را زنان خلق کرده‌اند.
غیاثی ندوشن می‌گوید: در میان شهرهای استان، مرکز استان با 41 اثر بیشترین میزان آثار ارسالی به این جشنواره را به خود اختصاص داده است؛ پس از آن شهرهای ابرکوه با 4 اثر، بافق با 3 اثر، مهریز با 3 اثر، میبد با 3 اثر، صدوق با 2 اثر و اشکذر با یک اثر در مجموع 16 اثر ارسالی به جشنواره از دیگر شهرهای استان یزد را تشکیل می‌دهند.
نکته جالب این دوره این است که جوان‌ترین کارگردانی که فیلمش را به جشنواره ارسال کرده است، فقط 13‌سال دارد. «امیرمحمد آقایی» از شهرستان مهریز در جشنواره شرکت کرده و امیدوار است بتواند با برنده شدن جایزه، رکوردی را به عنوان جوان‌ترین برنده جایزه از جشنواره رضوی به خود اختصاص دهد.
در دوره گذشته جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی (دهمین دوره)، تعداد کل فیلم‌های رسیده 531 فیلم از 26 استان کشور بود که در این میان تعداد فیلم‎های داستانی 359 و فیلم  های مستند 172 اثر بود. 3 استانی که بیشترین اثر را در دوره دهم جشنواره ارسال کرده بودند، تهران با 135 فیلم، استان یزد با 65‌فیلم و خراسان رضوی با 40 فیلم بودند که تهران و یزد در دوره یازدهم نیز رتبه خود را در ارسال اثر حفظ کرده‌اند و فقط اصفهان امسال جای خراسان رضوی را گرفته است.

پیشنهاد برگزاری جشنواره فیلم فجر در یزد
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، خاطره‌ای را نیز از دوره گذشته جشنواره به یاد می‌آورد که نشان دهنده کیفیت بالای برگزاری آن دوره است.
غیاثی ندوشن می‌گوید: دکتر ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور که سال گذشته برای حضور در جشنواره رضوی به یزد آمده بود، بعد از اختتامیه با دبیر بخش بین‌الملل جشنواره فجر، تماس گرفت که درصورت امکان بخش بین‌الملل جشنواره فجر در یزد برگزار شود؛ چراکه هم هنرمندانی خوب و هم زیرساختی مناسب دارد اما اعلام شد که میزبانی شیراز قطعی شده است و امکان تغییر مکان برگزاری بخش بین الملل جشنواره فجر وجود ندارد.
او همچنین از ارزیابی دوره دهم جشنواره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین بنیاد امام رضا (ع) در موارد فنی و تخصصی جشنواره‌های مختلف رضوی می‌گوید و ادامه می‌دهد: در این ارزیابی‌ها جشنواره فیلم کوتاه و مستند رضوی که در یزد برگزار شد به عنوان جشنواره برتر انتخاب شد و در اکثر شاخص‌های تعیین شده، استان یزد برتر بود. همچنین جشنواره فیلم کوتاه و مستند رضوی جزو 7‌برنامه‌ای بود که در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت.
غیاثی یکی از دلایل موفقیت جشنواره فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی در یزد را برگزاری آن توسط خود هنرمندان یزدی می‌داند.
به گفته او اکثر فیلم سازانی که سال گذشته در یزد حضور پیدا کرده بودند که بسیاری از آنها نیز تجربه بین‌المللی داشتند، از نحوه برگزاری جشنواره ابراز رضایت کردند.

   برترین‌ها داوری می‌کنند
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌گوید؛ اداره کل تحت مدیریتش سعی کرده است که به عنوان هیات انتخاب و هیات داوری بهترین‌های کشور را در حوزه‌های مستند و داستانی برگزیند. «علی‌غیاثی‌ندوشن» اعضای هیات انتخاب بخش داستانی جشنواره را «رقیه توکلی»، «طیبه فلکیان» و «مسعود امینی‌تیرانی» معرفی می‌کند که به گفته او هر 3 از کارگردانان شناخته شده در عرصه فیلم کوتاه هستند. او همچنین اعضای هیات انتخاب بخش مستند را نیز «لقمان خالدی»، «مهدی قربان‌پور» و «معین کریم‌الدینی» اعلام می‌کند که آن‌طور که او می‌گوید هرسه از مستندسازان خوب کشور هستند. لازم به ذکر است تا کنون اعضای هیات داوری انتخاب نشده‌اند و احتمالا در اوایل مرداد ماه معرفی خواهند شد.
همشهری/محمدرضا احمدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار