کد خبر: ۳۵۵۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲ 05 January 2017
به گزارش تابناک یزد،همشهری نوشت:از قدیم تاکنون بارها و بارها از زبان پدربزرگان و مادربزرگانمان شنیده‌ایم که «الهی کارتان به درمانگاه و بیمارستان نیفتد.» این دعای خیرخواهانه در گذشته تنها با هدف آرزوی سلامتی و نداشتن رنج و درد برای عزیزان بیان می‌شد، ولی امروز این دعا با هدف دیگری علاوه بر آرزوی سلامتی برای مردم و عزیزانمان بر زبان آورده می‌شود که مصون ماندن از هزینه‌های سرسام‎‎آور بیمارستان‌های خصوصی است و منوط به شهر و دیار خاصی نیز نیست. این هزینه‌های بالا که گاه به اجبار به بیمار تحمیل می‌شود، فشار مضاعفی را بر بیمار یا اطرافیان وی وارد می‌کند. البته با اجرای طرح تحول سلامت هزینه‌های بیمارستانی و درمانی در بخش دولتی تا حدودی بهبود یافت اما آن روی سکه چیز دیگری را نشان می‌دهد به طوری که به علت کم شدن مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی به دنبال بهتر شدن وضعیت بیمارستان‌های دولتی و کاهش هزینه‌های آن و نیز تورم و رکود حاکم بر زندگی مردم، مراکز درمانی خصوصی اقدام به افزایش تعرفه های خود کرده‎‎اند تا کمبود مراجعه خود را جبران کنند.استان یزد با وجود شهرتش در حیطه پزشکی در کشور و مراجعه زیادی که از اقصی نقاط کشور به این دیار می‌شود، از این قاعده مستثنا نیست و شاهد تعرفه‌های میلیونی در بیمارستان‌های خصوصی است که تاب و توان مردم را بریده است.
در تعرفه امسال بیمارستان‌های خصوصی استان عنوان شده است که به ازای یک شب اقامت بیمار در اتاق خصوصی یک تخته باید 5 میلیون و 456 هزار و 700 ریال پرداخت کرد. بهای تخت اتاق دو تخته به ازای هر شب 4 میلیون و 180 هزار ریال و تخت اتاق عمومی در هر شب 3 میلیون و 18 هزار و 600 ریال است.بخش نوزادان و اطفال بیمارستان‌های خصوصی نیز از این هزینه‌های میلیون ریالی به دور نیستند به طوری که 2 میلیون و 100 هزار ریال بهای تخت بخش نوزاد در هر شب و برای تخت بخش اطفال معادل 3 میلیون و 16 هزار و 800 ریال است.
به ازای یک شب اقامت نوزاد، خانواده بیمار باید 3 میلیون و 16 هزار و 800 ریال پرداخت کند و این در حالی است که بستری شدن در بخش‌هایی چون CCU، ICU و NICU به ترتیب هزینه‌هایی معادل 6 میلیون و 600 هزار ریال، 10 میلیون ریال و 9 میلیون ریال را به دنبال دارند.
با بستری شدن در بخش VIP یک بیمارستان خصوصی در استان نیز باید به ازای هر شب 9 میلیون و 400 هزار ریال پرداخت شود و همراه بیمار  باید متحمل هزینه 670 هزار ریالی به ازای هر شب همراهی با بیمار شود.

هزینه‎های کمرشکن
یکی از بیماران بستری شده در بیمارستان خصوصی یزد با گلایه از تعرفه‌های بالای درمانی به ویژه در بیمارستان‌های خصوصی می‌گوید: هزینه‌های عنوان شده، کمرشکن است و به جای این که از درد بیماران تا‌حدودی کاسته شود، بیمار باید دغدغه چگونگی تامین هزینه‌های سنگین درمانی را نیز داشته باشد.
«حسین قانع» در این باره می‌افزاید: این مساله باعث شده با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی، گاهی بیمار درد را به درمان ترجیح دهد و در این شرایط ممکن است بیماری بیش از حد پیشرفت کند و جان وی را به خطر بیندازد یا این‌که به مرحله‌ای برسد که با هیچ هزینه‌ای قابل درمان نباشد.
«شهین شهسواری» بیمار یکی از بیمارستان‌های خصوصی استان است که به دلیل شهرت کادر پزشکی یزد به این استان سفر کرده است.وی اعلام می‌کند: با توجه به این که پزشک معالجم با هیچ مرکز یا بیمارستان دولتی‌ای همکاری نداشت، مجبور به بستری شدن در بیمارستان خصوصی شدم.
وی که از قشر متوسط جامعه است، عنوان می‌کند: این مساله باعث شده به اجبار هزینه‌های بالای بستری و درمان را متحمل شوم که فشاری مضاعف بر قشر متوسط و رو به پایین جامعه است.
شهسواری از مسئولان خواست برای کاهش تعرفه‌های بیمارستانی و درمانی، راهکارها و برنامه‌هایی را مدون کنند.

دریافت تا 25 درصد کمتر از تعرفه کشوری
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره تعرفه‎‎های بالای بیمارستان‌ها، می‌گوید: تعرفه‌ها به صورت کشوری و در ابتدای هر سال مشخص می‌شود و این در حالی است که در بخش‎‎های گوناگون درمانی استان یزد نسبت به تعرفه کشوری تا 25 درصد کمتر از تعرفه مصوب شده از‌بیمار دریافت می‌شود.
«علی دهقان» در گفت‎‎و‎گو با همشهری ادامه می‌دهد: برخی از انواع بیماری و بستری شدن فرد در بخش‌هایی خاص که لازمه آن چندین شب بستری شدن و به دنبال آن بالارفتن هزینه‎های درمان است، از تخفیف 25 درصدی بهره‎‎مند است تا بیمار متحمل هزینه‌های هنگفت ناشی از طولانی شدن روند درمان نشود.
وی در مورد نظارت    های اعمال شده بر عملکرد بیمارستان‌های استان نیز تصریح می‌کند: تاکنون گزارشی مبنی بر عملکرد نادرست بیمارستان‌های خصوصی اعلام نشده است ولی با این وجود نظارت مستمر و پیگیری دائم و همیشگی کارکرد بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در طول سال انجام می‌شود.وی اظهار می‎‎کند: در صورت گزارش شدن تخلفی یا اعمال کوچک‌ترین تخلفی در روند نظارت‌های انجام شده، این موضوع در کمیته نظارت بر تعرفه در دانشگاه علوم پزشکی استان که متشکل از ریاست دانشگاه علوم پزشکی یزد و معاونان مربوطه، رئیس نظام پزشکی و کارشناسان امور بیمه‌ای است مطرح و رسیدگی می‎‎شود و در این مورد هیچ‌گونه کوتاهی نخواهد شد.

وجود تخصص    های مراکز خصوصی در بیمارستان‌های دولتی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره این که برخی از مردم با توجه به حضور پزشک معالجشان در بیمارستان‌های خصوصی، مجبور به مراجعه و رفتن زیربار هزینه‌های سنگین بیمارستان‌های خصوصی هستند، اظهار می‌کند: معادل سطح پزشکی و تخصص‌هایی که در بیمارستان‌های خصوصی وجود دارد، در بیمارستان‌های دولتی نیز کادر درمانی وجود دارد و در این مورد با هیچ کمبودی روبه‌رو نیستیم.
وی اعلام می‌کند: حتی بسیاری از تخصص‌های پزشکی در بیمارستان‌های دولتی استان وجود دارد که در بیمارستان‌های خصوصی نیست و از طرفی نیز کادر پزشکی دولتی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستند که عمدتاً خودشان آموزش رزیدنت‌ها و دانشجویان زیادی را برعهده دارند و از هر حیث از بهترین‎ها هستند.دهقان می‎‎افزاید: بر همین اساس نیازی نیست افرادی که توان مالی بالایی ندارند با این تصور اشتباه که بیمارستان‌های خصوصی پزشکانی به مراتب بهتر از بیمارستان‌های دولتی دارند زیر بار هزینه‌های بیمارستان‎‎های خصوصی بروند.
وی اظهار می‎‎کند: مردم با خیالی آسوده می‌توانند از خدمات بیمارستان‌های دولتی با هزینه‎‎ای کمتر از بخش خصوصی بهره ببرند و آن دسته از افرادی که توان مالی خوبی دارند نیز در صورت تمایل نداشتن به درمان در بخش دولتی می‎‎توانند به بیمارستان‎‎های خصوصی مراجعه کنند.

   بیمارستان‌های استان پاسخگوی نیاز بیماران است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به سوالی مبنی بر ظرفیت فعلی یزد به لحاظ امکانات موجود در حوزه درمان می‌گوید: از این منظر می    توان بیماران را به دو گروه بیماران اورژانسی که هر بیمارستانی بدون توجه به دولتی و خصوصی بودنش، تحت هر شرایطی موظف است آنها را بستری کند و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دهد و بیمارانی که به فوریت‌های پزشکی احتیاج ندارند و بسته به نوع بیماری در فهرست انتظار بیمارستان قرار می‌گیرند، تقسیم‎‎بندی کرد.
«علی دهقان» تاکید می‌کند: بر همین اساس می    توان گفت که در حال حاضر بیمارستان‌ها و امکانات درمانی و پزشکی یزد پاسخگوی نیاز مراجعان است کما این که استقبال فراوانی نیز از سوی دیگر استان‌ها از بیمارستان‌های یزد اعم از خصوصی و دولتی صورت می‌گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار