اگرچه استان یزد به کویر شهره است اما کوهستان شیرکوه به منزله ریه این استان کویری و البته صنعتی، این روزها در حال قربانی شدن برای توسعه صنعتی استان است.
کد خبر: ۴۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴ 15 June 2015
به گزارش تابناک یزد،مردم صبور و کویرنشین استان، این روز‌ها از آلودگی هوا و بی‌آبی آزرده‌اند و آلودگی صنایع به ویژه کوره‌‌های آجرپزی، نفس ساکنان این دیار را بریده است و حفاظت از عرصه‌‌های طبیعی و توسعه فضای سبز برای جبران این آلودگی‌ها، امری اجتناب ناپذیر است.
اما به نظر می‌رسد که توسعه صنعتی و معدنی بدون برنامه‌ریزی‌های لازم، عرصه‌های طبیعی را نشانه گرفته است و 6 هزار درخواست جدید برای بهره برداری از معادن، آینده نگران کننده ای را در انتظار عرصه‌های طبیعی استان به ویژه شیرکوه و دامنه‌های آن قرار داده است.

لزوم همکاری دستگاه‌ها برای حفاظت از عرصه‌‌های طبیعی
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: این اداره کل 8 درصد از اراضی و مناطق استان را تحت نظارت خود دارد در حالی که برای مقابله با تاثیر آلایندگی صنایع، حفاظت از این عرصه محدود کفایت نمی‌کند و همه دستگاه‌ها باید برای حفاظت از محیط زیست و عرصه‌های طبیعی استان، بسیج شوند.
«حسن اکبری» افزود: وجود تنوع زیستی، رویشگاه‌‌های مختلف گیاهی و ظرفیت‌‌های مهم طبیعت‌گردی، اهمیت حفاظت از این عرصه‌‌ها را دوچندان کرده است و در این میان حفاظت از منطقه شیرکوه که تنها راه نجات استان کویری یزد است، بیش از سایر عرصه‌ها، اهمیت دارد.
وی تاکید کرد: اگر از این نقطه کوهستانی به خوبی محافظت نشود، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به ظرفیت‌‌های اکوتوریستی استان وارد می‌شود، چرا که 80 درصد کل گونه‌‌های گیاهی شناخته شده در استان در این رویشگاه می‌روید.
این مسئول با بیان اینکه مساحت منطقه شیرکوه، کمتر از 5 درصد مساحت استان است، ادامه داد: کوهستان شیرکوه را باید تنها ریه سالم و شش تنفسی کویرنشینان معرفی کرد که در اقلیم و شرایط خاص کویری یک نعمت خدادادی است.
اکبری با تاکید بر اینکه تک تک شهروندان یزد ضامن حفاظت و پایداری این عرصه طبیعی هستند، افزود: آنچه امروز محیط زیست استان را با چالش روبه‌رو کرده است، حاصل 20‌سال سوء مدیریت و بی تدبیری است.
وی افزود: اگر حفاظت از این عرصه طبیعی، به سرعت آغاز نشود، فاجعه جبران ناپذیری اتفاق می‌افتد، این در حالی است که از 10 سال پیش محیط زیست برنامه‌‌های مدونی برای حفظ این منطقه استراتژیک تصویب کرده که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

تخریب عرصه‌‌های طبیعی با توسعه معادن
اکبری با اشاره به توسعه روز افزون معادن و خسارت آن به عرصه‌های طبیعی استان، گفت: اکنون مجوز 6 هزار معدن جدید صادر شده است این در حالی است که استان از نظر تنوع زیستی و طبیعی، ظرفیت بالایی دارد و معادن تهدید جدی برای این ظرفیت‌‌ها محسوب می‌شوند.
وی گفت: کوهستان‌ها و مناطق ییلاقی، آسیب‌پذیری بیشتری از عوامل مخرب طبیعی و انسانی دارند و متاسفانه این منطقه منحصر به فرد استان که طبیعتی زیبا برای تفریح، تنفس و استفاده شهروندان است در شرف نابودی از سوی عوامل انسانی است.

درآمدزایی از تنوع زیستی استان
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: استان در زمینه گردشگری طبیعی یا اکوتوریسم ظرفیت خوبی دارد البته باید با برنامه‌ریزی و تدبیر از این ظرفیت برای درآمدزایی و توسعه صنایع سبز و پاک بهره گرفت نه اینکه آن را از بین برد. به گفته اکبری، با حفظ گونه‌‌های گیاهی و جانوری استان که در جهان بی‌نظیر هستند، می‌توان سلامت خود و نسل‌‌های آینده را تضمین کرد.
وی ادامه داد: گونه‌‌های گیاهی استان بستر مناسبی برای تولید انواع دارو‌های گیاهی هستند که برای درمان بیماری‌ها موثر است و تخریب آنها به هر بهانه ای از جمله توسعه معادن، خط بطلانی بر اهمیت آنها محسوب می‌شود.
این مسئول تاکید کرد: تنوع زیستی، نقش مهم و حساسی را در تهیه دارو‌های جدید، آب مناسب و حفاظت در برابر بیماری‌‌ها ایفا می‌کند، اما به جای بهره گیری از این ظرفیت با توسعه صنایع و معادن، در حال ایجاد یک فاجعه هستیم.
وی افزود: ما دارای تنوع طبیعی، کویر زیبا، کوهستان، گونه‌‌های جانوری نایاب، جنگل زیبای باغ شادی و عرصه‌‌های طبیعی زیادی هستیم که چشم‌انداز مهمی ‌برای توسعه گردشگری و تحقیقاتی هستند اما بهره‌برداری از این عرصه‌‌ها فقط به توسعه صنعت و معدن، معطوف شده است. معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه اگر مشارکت مردم نبود، فاجعه زیست محیطی ناشی از تخریب عرصه‌های طبیعی اتفاق افتاده بود، افزود: تنوع اکوسیستمی‌استان نیازمند حفاظت بیشتری است.

ظرفیت‌‌های طبیعی استان
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، مساحت مناطق حفاظت شده را یک میلیون و 270 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: با تلاش‌‌های خستگی‌ناپذیر محیط بانان و کارشناسان حفاظت محیط زیست، از عرصه‌های طبیعی محافظت می‌شود. «حسن اکبری» افزود: بیش از 800 گونه گیاهی، 170 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان شناسایی شده است که در کشور کم نظیر است و چشم انداز طبیعی زیبایی برای یزد به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار