سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت : عملیات مرمت و ساماندهی بخشی از بازارهای شهر تاریخی یزد آغاز شد
کد خبر: ۴۹۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴ 19 June 2015
به گزارش تابناک یزدمحسن ذاکری نیا با بیان این خبر اظهار داشت : اثر فرهنگی، تاریخی بازار خان شهر یزد، در بخش شمالی خیابان قیام احداث شده است که احداث این بازار به زمان ناصرالدین شاه قاجار و حاکم یزد در این دوران یعنی محمد خان والی نسبت داده شده است.

وی در خصوص این بنای تاریخی افزود: بازار خان از خیابان قیام در جهت شمالی- جنوبی و عمود بر آن شروع می شود و با گذشتن از محل چهارسوق خان تا حدود تیمچه علی بمان و کاروانسرای گودالک ادامه می یابد. بازار خان اصلی جهت شرقی- غربی دارد و در غرب از چهارسوق خان شروع می شود و در انتهای شرقی، کوچه تلفنخانه آن را به خیابان قیام ارتباط می دهد. این بازار در حقیقت طویلترین و عریض ترین بازار یزد است که عرض آن در موقعیت های مختلف بازار متغیر می باشد. سقف بازار به صورت طاق و تویزه با قوس هلالی و جناقی بوده و مصالح به کاررفته در آن شامل خشت و گل و آجر و گچ می باشد.

ذاکری نیا در خصوص عملیات مرمتی بخشی از بازارهای یزد اظهار داشت: اين اقدام مرمتی از بازارچه حمام خان و بازارچه تجملیان شروع گرديده است و شامل اجراي سقف فيلپوش، ‌اجراي خاکريز و تسطيع و شيب بندي پشت بام، ‌اجراي پالونه با آجرآب انباري و ملات نيمه کاه، ‌اجراي اندود کاهگل پشت بام، اجراي شرفي با آجر سنتي و بندکشي مي باشد.

گفتنی است مجموعه بازار خان در سال یکهزار و سیصد و هشتاد با شماره ثبتی هشت هزار و پانصد و چهل و چهار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار