کشت هیدروپونیک روشی جدید است که با کاهش چشمگیر مصرف آب وافزایش 2 برابری تولید یاری گر کشاورزان یزدی شده است.
کد خبر: ۵۹۴۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸ 22 April 2018

خشکسالي و کم آبي در استان يزد  موضوعي است  که کشاورزان يزدي را بر آن  داشته که از روش هاي نوين  براي کاهش مصرف  آب در بخش کشاورزي استفاده کنند .

 کشت هيدروپنيک از جمله روش هايي است که گلخانه داران و کشاورزان يزدي را بر آن  داشته تا از آب در بخش کشاورزي به بيشترين ميزان يعني حدود صد درصد در مقايسه با آبياري قطره ايي تحت فشار استفاده  کنند .

 به گفته سجادي پور رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان يزد اين شيوه کشت به تازگي در گلخانه هاي استان رونق گرفته و تاکنون سه هکتار از گلخانه هاي استان به اين روش مجهز شده است .

کشاورزان گلخانه دار يزدي که گلخانه هاي خود را به اين روش آبياري نیز  مجهز کرده اند مي گويند اين شيوه کشت توانسته مصرب آب کشاورزي  را در مقايسه با شيوه هاي معمول آبياري در گلخانه ها يعني آبياري قطره ايي تحت فشار تا 100 درصد کاهش دهد و علاوه بر آن ميزان توليد را نيز دو برابر کند.

 به گفته کاشاني معاون بهبود توليدات  گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان يزد  در اين روش  توليد محصول به دليل تغذيه گياه از طريق محلول آب عملکرد  بهتري دارد و ميزان مصرف سموم به دليل استفاده نشدن از خاک و آلودگي هاي محيطي به مراتب از روش هاي معمول کشت گلخانه ايي کمتراست .

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان يزد گفته :قراراست  امسال  يک مجتمع صد هکتاري کشت گلخانه ايي  به روش کشت هيدرو پونيک دراستان مجهز شود .

 وي افزود :اين سازمان با ارائه تسهيلات نوسازي و بازسازي به  کشاورزان گلخانه دار آنها را در توسعه کشت هيدروپونیک در واحدهاي خود حمايت خواهد کرد .

 حالا با توجه به 1420 هکتار سطح زير کشت گلخانه هاي استان  با توليد بيش از 420 هزارتن محصول در سال  ترويج اين روش کشت در واحدهاي گلخانه ايي  مي تواند گامي مهم در زمينه صرفه جويي در مصرف آب کشاورزي استان يزد باشد .

 استاني که همواره مردم و کشاورزانش موضوع مديريت مصرف و صرفه جويي در مصرف آب  را در اولويت خود قرار داده اند و همواره در اين زمينه هم پيشتاز بوده اند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار