گزارش تابناک یزد از وضعیت جاده ها و تصادفات جاده ای استان؛
آمار تصادفات دورن شهری استان یزد مدتی است در ردیف بالاترین آمار تصادفات ایران ثبت شده است، حال اینکه آمار تصادفات برون شهری استان هم کم نیست هرچند مسئولان از کاهش آمار تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از آن خبر می دهند و این در حالی است که پر تلفات ترین محور برون شهری استان، محور نایین به یزد عنوان شده که خواب آلودگی، تابش مستقیم نور خورشید به چشم رانندگان و نبود استراحتگاه کافی همواره از سوی مسئولین امر رایج ترین دلایل این حوادث ذکر شده است.
کد خبر: ۷۲۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳ 05 August 2015
به گزارش تابناک یزد در این گزارش سعی کردیم به مسائل جاده ای استان به خصوص موضوع آسفالت فرسوده پرداخته شود و علل تصادف را در این حوزه نیز بررسی کنیم؛ با مدير راهداری اداره كل راه وشهرسازی استان یزد  گفت و گو داشتیم که در ادامه می خوانید.
مدير راهداری اداره كل راه و شهرسازی استان یزد  در گفت و گو با تابناک یزد گفت: موقعیت استان یزد از نظر ارتباطی یک موقعیت استراتژیک است چراکه محورهای مواصلاتی مهم کشور همچون محورهای شمال به جنوب و شرق به غرب در حوزه استحفاظی راهداری استان یزد قرار دارد که از این میان می توان راه ارتباطی تهران- بندرعباس را به عنوان مهمترین راه های ارتباطی کشور نام برد که از حوزه استحفاظی راهداری استان یزد عبور می کند بنابراین با توجه به این مشخصه مهم استان یزد لازم است راه های استان از نظر اعتبارات بیشتر مورد توجه مسئولین کشور قرار گیرد و بودجه لازم برای بهسازی و مرمت آن اختصاص یابد.
"جواد ذاكر" در علت یابی خرابی راه های برون شهری استان و رسیدگی به این موضوع  گفت: دو عامل عبور ترانزیتی و آمار بالای تردد ماشین های سنگین با بارهای بیش از حد استاندارد همچنین وجود معادن و کارخانه های صنعتی و تولیدی در حاشیه راه ها که باعث تردد بیش از حد ماشین های سنگین شده است را می توان مهمترین علت روند روز افزون خرابی راه های استان و فرسودگی زود هنگام آنها دانست.
ذاکر در ادامه عنوان کرد: با توجه به ویژگی های جاده ها و طبیعت استان حداکثر یک درصد تصادفات برون شهری استان مربوط به خستگی رانندگان استچراکه با توجه به نوع راه های حوزه استحفاظی راهداری استان یزد رانندگان زمانی به جاده های استان می رسند که مسیر زیادی را پشت سر گذاشته و به دلیل خستگی زیاد دچارخواب آلودگی هستند همچنین نبودن توقفگاه های بین راهی در استان آمار حوادث رانندگی برون شهری را افزایش داده است ضمن اینکه دلیل اصلی حوادث جاده ای را خواب آلودگی و واژگونی خودرو و ماشین های سنگین تشکیل می دهند.
وی ضمن بیان اینکه عامل انسانی هنوز هم مهمترین دلیل در تصادفات و واژگونی خودرو ها است، افزود: راه های دو طرفه مانند راه یزد-طبس با توجه به اینکه حجم ترافیک بالایی به دلیل معادن حاشیه راه و تردد ماشین های سنگین زیاد دارند ترافیک بیشتری را به خود اختصاص داده اند و تصادفات رخ به رخ در این جاده بیشترگزارش می شود که اصلی ترین عامل به صورت مشترک در همه این موارد، عامل انسانی است که با اصلاح شیب جاده ها سعی شده است از شدت حوادث و تعداد فوتی های تصادفات جاده ای در این محورها کاسته شود.
وی ادامه داد: امسال منابع و اعتبارات ملی رشد بیشتری نسبت به سال قبل داشته است و به تبع آن ایمنی، بهسازی و مرمت راه ها را در برخی محورها آغاز کرده ایم که باعث تسریع در روند ایمن سازی و بهسازی راه های استان شده است هرچند مشکل حفاظ راه ها همچنان باقی است و آن هم به دلیل خواب آلودگی و برخورد خودروها با حفاظ راه ها است لذا شاهد تخریب روز افزون حفاظ هستیم که با پلیس راه بررسی ها انجام و در صورت نیاز نصب حفاظ ها انجام می شود، با اعتباری که در اختیار داریم در این خصوص با کمبود بودجه مواجه نیستیم همچنین با توجه به اینکه با اصلاح شیب جاده ها سعی شده است نیاز به احداث حفاظ را به حداقل برسانیم.
وی از به کارگیری آسفالت های جدید متناسب با شرایط آب و هوایی استان خبر داد و افزود: استان یزد در بحث مرمت و نگهداری راه ها در کشور از استان های پیشتاز است از آن جهت که استفاده از روش های نوین نگهداری راه همچون استفاده از آسفالت حفاظتی فوکسیل، آسفالت بتنی و گوگردی متناسب با شرایط آب و هوایی استان را در ردیف اولویت های خود قرار داده وتا به حال نیز به انجام رسانده است.
وی در بحث پیشرفت پروژه های راهداری استان گفت: بهسازی و انجام عملیات راهداری به تامین اعتبار مورد نیاز بستگی دارد با توجه به اینکه هزینه پروژه های آسفالت بالا است با همکاری اساتید دانشگاه و همچنین آزمایشگاه مکانیک خاک و مشاوران متخصص نسبت به اصلاح آسفالت ها با توجه به قیرهای موجود سعی شد بهترین طرح برای تهیه آسفالت و متناسب با شرایط استان ارائه شود که از آن پس شاهد کمترین مشکل در تهیه آسفالت در استان هستیم و در صورتی که مشکلی در آسفالت جدید دیده می شود ناشی از ضعف اجرا و نظارت است.
وی در خصوص کیفیت پایین قیر اظهار کرد: گفته می شود کیفیت قیرهای تولیدی پایین و نامرغوب است و سطح کیفیت آسفالت را کاهش داده است در حالی که مشکل کیفیت آسفالت مربوط به قیر نیست و یا اینکه در این تاثیر گزاری عامل قیر در رده های سوم قرار دارد بلکه مشکل اصلی در کیفیت نامناسب آسفالت ها به عدم رعایت مشخصات فنی تهیه آسفالت، درصد مناسب مصالح مورد استفاده در آسفالت با توجه به شرایط آب و هوا مرتبط است که نیاز به دقت بیشتری دارد.
وی گفت: از مهمترین مشکلاتی که راهداری استان در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کند عدم تامین نیروی انسانی کافی است، دغدغه راهداری استان یزد در حال حاضر میانگین بالای سن ماشین آلات راهداری استان همچنین تامین اعتبار سیستم های نوین نگهداری راه ها است که باید چاره اندیشی شود چرا که رسیدگی دیر هنگام به آسفالت جاده ها هم باعث خرابی بیشتر آنها خواهد شد.
وی در بحث انتخاب پیمانکار راه در استان گفت: پیمانکاران بومی خوبی در استان داریم کهدر حال حاضر نیز پروژه های بزرگ راهداری استان به وسیله پیمانکاران بومی در حال انجام است به هر حال روال تعیین پیمانکار از طریق مناقصه و شانس برابر برای همه پیمانکاران داخل و خارج استان  باید رعایت شود.
ضمن اینکه با ورود تکنولوژی های جدید مرمت و نگهداری آسفالت، دیگر نمی توان از روش های سنتی استفاده کرد بنابراین پیمانکاران استان هم باید هرچه بیشتر به سراغ روش های نوین بهسازی آسفالت بروند و از نظر علمی، نیروی انسانی و تجهیزات مدرن قابل رقابت با نیروهای غیر بومی باشند و حتی در خارج از استان هم به اجرای پروژه بپردازند همانطور که برخی پیمانکاران استان یزد در سایر استان ها هم در حال انجام پروژه های بزرگ هستند.
وی در پایان ضمن توصیه رعایت نکات ایمنی در فصل زمستان بیان کرد: معتقدیم همه جا امکانات مطرح نیست بلکه نیروی انسانی و رانندگان عامل بیشتر تصادفات هستند که علی رغم وجود امکاناتی همچون زنجیر چرخ در مواقع بحرانی از آن استفاده نمی کنند و زمینه ساز ایجاد برخی حوادث و ترافیک در جاده ها می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار