عضو کمیته علمی همایش ملی آذر یزدی گفت: همایش ملی آذر یزدی، به یاد بزرگ مردی است که نماد مطالعه، عاشق کتاب و استواری بر خرد باوری در زمانه بسیاری از فراموشی ها بود.
کد خبر: ۸۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۶ 25 February 2015
برگزاری همایش آذریزدی توسط بنیاد نخبگان یزد
به گزارش تابناک یزد، "اسدالله شکرانه" از پیشکسوتان فرهنگ و ادب یزد با بیان این مطلب افزود: همایش ها، فرصت طرح مسائل و بررسی دغدغه های انسانی است و این زمینه را فراهم می کند تا اهل مطالعه وخردباوران کتابی را بیابند و از محتوای آن به خرد تازه برسند و از بن مایه های خردمندی خود، به تجزیه و تحلیل محتوای کتاب ها بپردازند .
وی با تاکید بر تاثیر برگزاری همایش ملی آذر یزدی در فرهنگ مطالعه جوانان و نوجوانان، اظهار کرد: آشنایی نوجوانان و جوانان با استاد مهدی آذر یزدی، شیوه های زندگی، چگونگی پیگیری های او برای حضور در دنیای اندیشه  و موفقیت های او درزمینه انتشار باورهای خود  در زمینه های مختلف، می تواند برای آنان راهگشای بهره وری و لذت بیشتر از زندگی باشد.
عضو کمیته علمی همایش ملی آذر یزدی تصریح کرد: موضوعات همایش، موضوعات زمینه ای و دغدغه های فرهنگی در نسل حاضر است و می تواند زمینه ساز طرح و بررسی مباحثی شود که در شناخت و گسترش فرهنگ ایرانی و جنبه های دینی آن نقشی کلیدی دارد.
رئیس بنیاد آذریزدی در خصوص نقش این همایش در بازیابی هویت دینی و ملی جامعه،  اظهار کرد: درصورتی که برنامه ریزی منطقی و عالمانه ای برای همایش تنظیم شود، می تواند دیرینه و شاکله هویت جامعه ایران را بازگو و تحلیل کند. دیدگاه ها و مقالاتی که در این همایش ارائه خواهد شد، می تواند از یک سو نشانه ای از چند و چون تأملات و تفکرات موجود و ازدیگر سو، زمینه بحث و گفتگو را فراهم کند که محصول این تعاملات، نوعی بازیابی  هویتی است که حوزه تأمل و تفکر راگسترش می دهد .
وی افزود: اگرباورداشته باشیم بزرگان و اندیشمندان، سرمایه تداوم فرهنگ و تمدن ایرانیان در جهان هستند، توجه به این اندیشمندان و فرهیختگان یکی از عوامل حضور فرهنگ ایرانی و تداوم آن در زمانه جدید است که زمینه شناخت و رودررویی با پاره ای دیدگاه های نادرست، ضد انسانی و اخلاقی و فرهنگ های نیمه کارآمد یا نادرست را فراهم می کند و آذر یزدی یکی از این اندیشمندان در حوزه ادبیات کودک ونوجوان است .
به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان یزد، شکرانه با انتقاد از دیدگاههای موجود در جامعه نسبت به کتاب، عنوان کرد: واقعیت این است که کتاب، ابزار کسب معرفت و لذت است اما بعضی که اهل معرفت نیستند، کتاب را ابزاری برای رسیدن به شهرت و بهره شخصی کرده اند و تعداد کمی؛ کتاب را برای کسب معرفت و رشد ذهن و رسیدن به ذات یگانه الهی می خوانند. این گروه اندک، ازکتاب، هم کسب معرفت می کنند و هم این که با کتاب زندگی می کنند و لذت هم می برند که خلاء فرهنگی در بحث کتاب وکتابخوانی در کشور، نرسیدن به این معرفت درباره کتاب و نبود کتاب خوب و سوال برانگیز است.
وی درپایان در خصوص شخصیت مهدی آذر یزدی، عنوان کرد: استاد مهدی آذر یزدی خرمشاهی، پیر نیک اندیش ادبیات کودکان و نوجوانان است و من به یکایک این کلمات باوردارم ودرمدت ارتباطم با آن بزرگ مرد دانا و متواضع، جز این ندیده ام. افتخار داشتم ساعت های متمادی در خلوت او همراه باشم؛ مطالب  دلنشین بسیار از او شنیده ام و درس ها گرفته ام. او کودکان را سرمایه اخلاق و معرفت می دانست. نیک اندیش و پاک نگاه بود و قدر ناشناخته از دنیا رفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار