همایش ملی نکوداشت "مهدی آذر یزدی" با عنوان "آذر یزدی، مطالعه و فرهیختگی" اردیبهشت ماه 94 در یزد برگزار می‎‎شود
کد خبر: ۹۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵ 01 March 2015

به گزارش تابناک یزد، همایش ملی بزرگداشت پیر نیک اندیش ادبیات کودک و نوجوان ایران زنده یاد مهدی آذر یزدی با رویکرد بررسی تأثیر شعر و داستان بر فرهنگ مطالعه نوجوانان و جوانان برای بازیابی هویت دینی و ملی، دهم  اردیبهشت ماه سال آینده با حضور هنرمندان، نویسندگان و شعرای سراسر کشور در یزد برگزار می‎‎شود.

علاقه‎‎مندان در گروه‎‎‌های سنی زیر 18 سال و 18 تا 35 سال تا پایان اسفند ماه سال جاری فرصت دارند، آثار خود را در بخش‏‏های داستان کوتاه، شعر و مقاله به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

شرکت‎‎کنندگان می‎‎توانند در هر بخش حداکثر سه اثر را با رویکرد شعر و داستان کودک و نوجوان و بزرگسال به آدرس yazd.bmn.ir  ارسال کنند ولي آثار ارسالی نبايد قبلاً در جشنواره یا همایشی شرکت کرده باشد.

گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی بین نوجوانان و جوانان، بهره‏‏گیری نسل جوان و نوجوان از گنجینه غنی و کهن شعر و ادب فارسی و انتقال آن به نسل آینده، ترغیب فرهیختگان به آفرینش آثار ارزشمند در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، کشف و پرورش استعدادهای جوان در عرصه شعر و داستان و تکریم و الگوسازی استاد آذر یزدی که به فرموده رهبر معظم انقلاب "در یک برهه از زمان، خلأ زنجیره فرهنگی کشور را پر کرد" از اهداف این همایش است.

زندگی، شخصیت و اندیشه‎‎های آذر یزدی، عدالت و پیشرفت، انقلاب و بیداری اسلامی، سبک زندگی و فرهنگ اسلامی، فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی و موضوعات مرتبط با حوزه کودک و نوجوان از جمله محورهای بخش شعر و داستان این همایش است.

همچنين جلوه‎‎های قرآن و حدیث در بازنویسی‏‏های آذر یزدی، ویژگی‎‎های بازنویسی و بازآفرینی متون کهن ادب فارسی در آثار این نویسنده، حکمت، اخلاق، تعلیم و تربیت در آثار آذر یزدی، جلوه‎‎های طنز در آثار وی، زیبایی‎‎شناسی آثار منظوم آذر یزدی، تأثیر کتاب و کتاب‎‎خوانی در رشد شخصیت این پیر نیک‎‎اندیش، آذر یزدی، کودکی و اشتیاق مطالعه، تأثیر شرایط زمانی و مکانی در آثار وی و همچنین تأثیر داستان و رمان بر فرهیختگی، از موضوعات بخش مقاله عنوان شده است.

به گزارش ایسنا، از بخش‎‎های جنبی این همایش نیز می‎‎توان به نشست هم‎‎اندیشی پیرامون شخصیت، اهداف و سیر فکری آذر یزدی با حضور مسئولان، نخبگان، شعرا و داستان سرایان، برگزاری شب شعر با حضور شاعران برجسته استان و کشور و برگزاری کارگاه آموزش شعر و داستان اشاره کرد.

يادآور مي‎‎شود؛ این همایش به همت بنیاد نخبگان استان و با همکاری برخی دستگاه‎‎ها و نهادها از جمله حوزه هنری یزد برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار