وقتی در بافت تاریخی قدم می‌زنید، شاید اگر بدانید در حال قدم زدن در یکی از کمیاب‌ترین و بی‌نظیرترین مناطق شهری هستید، بدون شک به زیبایی‌های آن توجه بیشتری می‌کنید و این تجربه برایتان لذت بخش‌تر خواهد بود...
کد خبر: ۱۸۹۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲ 28 February 2016
به گزارش تابناک یزد به نقل از همشهری، وقتی در بافت تاریخی قدم می‌زنید، شاید اگر بدانید در حال قدم زدن در یکی از کمیاب‌ترین و بی‌نظیرترین مناطق شهری هستید، بدون شک به زیبایی‌های آن توجه بیشتری می‌کنید و این تجربه برایتان لذت بخش‌تر خواهد بود.
از طرفی شاید هم تعجب کنید که چرا در برخی از بخش‌های چنین بافت گرانبهایی، تخریب‌هایی صورت گرفته است.
لازم است بدانید برای اثبات منحصربه فرد بودن بافت تاریخی یزد همین کافی است که دیدگاه گردشگران خارجی راکه در حال قدم زدن در این بافت هستند، جویا شوید؛ آنها این واقعیت را با شور و حرارت به شما خواهند گفت.
وقتی نظر «کاشا»ی لهستانی را درباره بافت تاریخی یزد می‌پرسیم، او این بافت را خیلی خاص می‌داند و می‌گوید: «خیلی با بناهای دیگری که تاکنون دیده‌ایم تفاوت دارد؛ در واقع تا الان چنین چیزی ندیده‌ام. وقتی از پشت بام به بافت نگاه می‌کنی، بادگیر‌ها و بافت تاریخی را می‌بینی. در پس زمینه‌اش نیز کوه‌های سر به فلک کشیده و آسمان آبی صحنه زیبایی را به نمایش می‌گذارد.»
او که تا کنون به 40 کشور دنیا سفر کرده، در پاسخ به این سوال که چه مشکلاتی را در بافت تاریخی یزد دیده است، بیان می‌کند: «پیدا‌کردن آدرس در بافت تاریخی بر اساس نقشه مسیر، دشوار است و ممکن است نتوانیم آدرس را پیدا کنیم. برای مثال زمانی که هتل را برای بازدید از بافت ترک کردم، دوباره قادر به یافتن آن نشدم اما از مردم پرسیدم و آنها صمیمانه به من کمک کردند.
با دوستم بحث می‌کردم که چقدر خوب بود اگر پشت بام‌های بیشتری قابل دسترسی و اطلاعات بیشتری در اختیار ما بود. از همه می‌پرسیدیم که کجا می‌توانیم غذا بخوریم یا قهوه بنوشیم و از کجا می‌توانیم به پشت بام بافت برویم.»
این دختر 27 ساله توصیه می‌کند که از این بافت، حفاظت بیشتری شود تا خاص بودنش حفظ شود.

دوست دارم همین طور بماند

«روپ» هلندی فرد دیگری است که نظرش را در رابطه با بافت تاریخی یزد می‌پرسیم.
«من دوست دارم اینجا همینطوری که الان هست بماند؛ ساکت، آرام و بدون حضور تعداد زیادی توریست. وقتی اینطور باشد، دنج بودن بافت نیز حفظ می‌شود.
اگر کافه و رستوران‌های زیادی در بافت ایجاد شود، اصالت خود را از دست خواهد داد و من دیگر اینجا را دوست نخواهم داشت.»
این مرد 54 ساله که تاکنون به بیش از 60 کشور دنیا سفر کرده، این سوال که در صورتی که یزد بخواهد میزبان تعداد زیادی توریست باشد و صنعت گردشگری خود را توسعه دهد، چه کاری باید انجام دهد، می‌گوید: «این بزرگترین مساله یزد است. من فکر می‌کنم برای بافت بهتر است که همینطور دنج بماند. رستوران‌ها و هتل‌ها باید در مکان دیگری ایجاد شوند نه در بافت تاریخی! بهتر است در بافت، ساختمان بلندی ساخته نشود، و همینطور که الان هست، سنتی بماند و اصالتش حفظ شود.»

تخصیص بودجه قابل توجه به بافت تاریخی

بعد از صحبت با چند توریست، تصمیم گرفتیم با یکی از مسئولان بافت تاریخی استان صحبت کنیم. به سراغ «محمدمهدی شرافت» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان رفتیم و از او درباره مشکلات و برنامه‌های آینده استان برای بافت تاریخی، این گنجینه گرانبها، پرسیدیم.
وی که اذعان می‌کند در جمهوری اسلامی‌ ایران بافتی به این گستردگی و با این کیفیت نداریم، ادعا نمی‌کند که بافت تاریخی یزد در وضع مطلوب قرار دارد. این مسئول که بافت تاریخی یزد را حدود ۷۵۰‌هکتار و به صورت خشت به هم پیوسته توصیف می‌کند، می‌گوید: «در حال تلاش برای افزایش کیفیت بافت هستیم و اکنون چند محور از بافت در حال مرمت است.»
اما شرافت ادعا می‌کند که بافت تاریخی یزد در مقایسه با دیگر بافت‌های کشور وضعیت بهتری دارد، هرچند به گفته او در وضع مطلوبی قرار ندارد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان درباره دشواری پیدا کردن مسیر در بافت تاریخی برای گردشگران خارجی می‌گوید: «بخشی از زیبایی بافت هم همین شاخصه آن است. گاهی یزدی‌ها هم در بافت گم می‌شوند. البته در حال اجرای برخی نشانه‌ها در بافت هستیم که بخشی از کار آن به پایان رسیده و بخشی دیگر در حال انجام است تا مسیریابی برای گردشگران تسهیل شود‌. از طرفی نقشه‌های راهنمای رایگان بافت را در اختیار توریست‌ها گذاشته‌ایم و همچنین نرم‌افزارهایی برای تلفن همراه پیش‌بینی شده که گردشگران می‌توانند از طریق جی.پی.اس مسیر را پیدا کنند و کسی احساس گم‌شدن نکند.»
اما مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از تخصیص بودجه قابل توجهی از سوی شهرداری به بافت تاریخی یزد برای سال آینده خبر می‌دهد.
«برنامه پنج‌ساله‌ای برای صنعت گردشگری استان تدوین شده است که در صورت به نتیجه رسیدن، بی‌نظیر بودن بافت تاریخی یزد اثبات خواهد شد.»

متولی رسیدگی به بافت تاریخی

شرافت در پاسخ به این سوال که مسئول رسیدگی به بافت تاریخی یزد چه نهادی است، می‌گوید: خوشبختانه در یزد این موضوع مطرح نیست. در بخش‌هایی اداره کل میراث فرهنگی استان و در بخش‌های دیگری شهرداری به صورت هماهنگ به ساکنان بافت خدمات‌رسانی می‌کنند.
او وعده می‌دهد از ۹۵ که سال خوشامدگویی به یزد است تا سال ۱۴۰۰ و با اجرای این برنامه‌ها، استان به نقطه مطلوب خوب در عرصه گردشگری خواهد رسید.
وی این پیشرفت را در تمام زمینه‌های صنعت گردشگری از جمله صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی- هم در بعد زیرساختی، هم فرهنگ سازی و هم مدیریتی- ممکن می‌داند.
وی همچنین از برنامه‌های اجرایی که در آینده نزدیک در بافت انجام خواهد شد سخن می‌گوید و می‌افزاید: فضا سازی برای گسترش فعالیت‌های نمایشگاهی، اقامتی، بدنه و ‌کف‌سازی؛ یعنی زنده‌سازی به معنای واقعی کلمه.

چالش‌های بلندمرتبه سازی
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درباره چالش‌های بلندمرتبه‌سازی در بافت قدیم نیز می‌گوید: تا کنون یک مورد جدی در این خصوص داشته‌ایم که آن هم مربوط به صدور مجوز ساخت ساختمانی ۵ طبقه در دولت قبل بود.  «محمدمهدی شرافت» ادامه می‌دهد: البته با رایزنی‌های انجام شده و موافقت شهردار قرار بر این شد که جای دیگری را برای ساخت و ساز به مالک بدهند. خوشبختانه مالک هم موافقت کرد و بحث آن منتفی شد. گویا فعلا خطری آنی از بیخ گوش بافت تاریخی یزد گذشته و باید دید برای خطرهای بالقوه‌ای که این بافت در آینده با آن روبه‌رو است، چه تدابیری اندیشیده خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار