گزارش تابناک از وضعیت سلامت در مدارس استان یزد؛
گر چه این روزها معلمان استان یزد همچون دیگر استانهای کشور با تجمع و حتی برخی مطالبات صنفی از مشکلات این حوزه خبر داده اند، اما شواهد موجود نشان می دهد که کمبود مراقبان سلامت در مدارس استان یزد چالش جدیدی را برای حوزه آموزش و پرورش به وجود آوده است.
کد خبر: ۱۱۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹ 09 March 2015
به گزارش تابناک یزد، مراقبین سلامت در مدارس نقش مهمی در تغذیه سالم دانش آموزان ایفاء می کنند.مدارس استان یزد همچنان از کمبود تعداد مراقبان سلامت رنج می برد.اگر چه این روزها معلمان استان یزد همچون دیگر استانهای کشور با تجمع و حتی برخی مطالبات صنفی از مشکلات این حوزه خبر داده اند، اما شواهد موجود نشان می دهد که کمبود مراقبان سلامت در مدارس استان یزد چالش جدیدی را برای حوزه آموزش و پرورش تعریف نموده است که در صورت عدم توجه در آینده ای نزدیک به روزهای سخت برای دانش آموزان یزدی و از همه مهمتر آموزش و پرورش استان یزد مبدل می گردد.
بنابر شواهد عینی ،کمبود امکانات بهداشتی درکنار تعداد اندک مربی بهداشت مدارس، سلامت دانش آموزان را بیش از پیش در معرض خطر قرارداده است.البته موضوعی که چند سالی است همواره از سوی مسئولان آموزش و پرورش مورد اشاره قرار می گیرد اما تا کنون هیچ اقدام عاجلی در این خصوص صورت نگرفته است.
در همین حال ،ريیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش یزد می گوید که تعداد مراقبان سلامت در مدارس کشور و استان یزد کم است.اما در عین حال با اشاره به این موضوع  عباسعلی ایمانی ،اظهار می دارد : این اطمینان را می‌دهم که وضعیت دندان در استان یزد نسبت به استان‌های دیگر خیلی بهتر است.

وی  در گفتگو با ایسنا با بيان اين كه شاخص جهانیDMFT  بیانگر وضعيت سلامت دندان‎‎ افراد يك جامعه است، اظهار كرد: متاسفانه اين شاخص وضعیت خیلی خوبی در كشورمان ندارد به نحوي كه معادل پنج تا شش دندان است يا به عبارتي به طور ميانگين اين تعداد دندان در مردم ما پوسیده، افتاده یا کشیده یا ترميم شده است.
وی اضافه كرد: البته این وضعیت را می‌توان در دوره دانش‌آموزی با اقداماتي مانند آموزش و غربالگری کنترل و شاخص مذكور را ارتقاء بخشيد بنابراين اداره سلامت آموزش و پرورش در هر دو اين موارد ورود كرده است.

100 مراقب سلامت براي 190 هزار دانش‎‎اموز يزدي
ايماني در مورد موضوع آموزش سلامت دندان‎‎ها به دانش‎‎آموزان، خاطرنشان كرد: اين امر به مراقبان سلامت مدارس واگذار شده و در همين رابطه هر ساله  تمام دانش‌آموزان مدارس از سوي مراقبان سلامت ویزیت و از نظر غربالگری پوسیدگی دندان و نیاز به درمان توسط پزشك، مورد بررسي قرار مي‎گيرند.
این مسئول متذكر شد: بیمه سلامت براي يك سري اقدامات دندانپزشکی، دانش‌آموزان هفت تا 14 سال را تحت پوشش بيمه قرار مي‎‎دهد، البته بیشترين توجه در اين رابطه به مسئله  آموزش، اقدامات اولیه و پیشگیری از بروز مشكل دندان در دانش‎‎آموزان است.
وي اعلام كرد: البته مشكلي كه در اين رابطه در استان وجود دارد و مختص تمام كشور است، كمبود تعداد مراقبان سلامت در مدارس است.
به گفته اين مسئول، طبق آیین‌نامه باید به ازای هر 750 دانش‌آموز، یک مراقب سلامت داشته باشیم ولي متأسفانه در حال حاضر حدود 100 مراقب سلامت براي 190 هزار دانش‎‎آموز داريم.
ايماني خاطرنشان كرد: البته با توجه به اين مشکل و براساس دستورالعمل وزارتخانه، دانش‌آموزان ابتدایی در اولويت پوشش مراقبان سلامت قرار گرفته و در وهله بعد در صورت امكان مراکز شبانه‌روزی و سپس دوره متوسطه اول پوشش داده می‌شوند.

آموزش و غربالگري روزانه 30 دانش‎‎آموز در طرح جامع‎‎نگر
ريیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اجراي طرحی تحت عنوان "طرح دندانپزشکی جامع‌نگر" تنها در استان يزد، اظهار كرد: در قالب اين طرح، روزانه 30 تا  35 دانش‌آموز سوم ابتدايي با مراجعه به دانشکده دندانپزشکی يزد تحت آموزش چهره به چهره و غربالگری و غيره قرار مي‏‏گيرند.
وي همچنين از نمايش فیلم، انیمیشن و برگزاري مسابقه نقاشی بین دانش‌آموزان در قالب اين طرح خبر داد و افزود: براساس برنامه دانشکده و در صورت نياز نيز برنامه‏‏هايي مانند فیشور سیلنت، فلوراید تراپی و حتی ترمیم دندان هم برای دانش‌آموزان در اولویت و بی‌بضاعت انجام مي‏‏شود.
ايماني مشکل اصلی دندان دانش‌آموزان را عمدتاً پوسیدگی بیان کرد و گفت: اغلب دندان‌های شیری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دچار پوسیدگی است به نحوي كه همانند آمارهاي كشوري، بين پنج تا شش دندان آنها دچار پوسيدگي يا افتاده است.
وي اظهار كرد: البته به دنبال اجراي طرح دندانپزشكي جامع‌نگر كه سومين سال اجراي خود را تجربه مي‏‏كند، اين وضعيت روند بهتري را به خود گرفته كه نتيجه پوشش اقداماتي نظير فلورایدتراپی و فیشور سیلنت با همكاري دانشكده دندانپزشكي دانشگاه، بوده است.

لزوم فرهنگ‎‎سازي رعايت سلامت دندان‏‏ها با آموزش عملی
اين مسئول تاكيد كرد: این اطمینان را می‌دهم که وضعیت دندان در استان یزد، نسبت به استان‌های دیگر خیلی بهتر است.
وی البته از دلایل پوسیدگی دندان دانش‌آموزان را عدم رعایت بهداشت دهان و دندان اعم از مسواک نردن، به موقع مسواک نزدن، عدم استفاده از نخ دندان، استفاده نادرست از داروهای تاثيرگذار روي دندان مانند قطره آهن و غيره ذكر كرد.
ريیس اداره سلامت وتندرستی اداره کل آموزش و پرورش یزد از تاثير خوب آموزش در ديدگاه خانواده‎‎ها نسبت به بحث رعايت بهداشت دهان و دندان خبر داد و تاكيد كرد: بايد آموزش عملی به فرهنگ تبديل شود به عبارتي والدين در مقابل فرزندان خود مسواك بزنند و توصیه‌های لازم را به آنها گوشزد كنند كه پيشگيري راحت‎‎تر، ارزان‎‎تر و مقدم‌‌تر بر درمان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار