باوجود وضعیت خوب ساخت و ساز و مراجعه شهروندان میبدی به شهرداری، شاهد کاهش ساخت و ساز اصولی بدون طی مراحل قانونی و دریافت پروانه ساخت هستیم که این موضوع نگران کننده است.
کد خبر: ۱۶۱۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲ 10 January 2016
به گزارش تابناک یزد،بررسی آمار تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده شهرداری حاکی از آن است که مالکین جهت ساخت و ساز به شهرداری مراجعه داشته اند چرا که اخیرا تعداد پروانه صادر شده در شهرداری 110 مورد اعلام شده ولی تعداد پرونده های ثبت شده در نظام مهندسی 20 مورد بوده است.
این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد در پیگیریهای انجام شده یکی از عوامل آن متاسفانه صدور پروانه ساختمان بدون تعیین طراح یا ناظر می باشد که عواقب آن از جمله ارجاع پرونده نهایی به کمیسیون ماده 100 و اخذ جرایم و عدم وجود شخص مسئول در مشکلات فنی ساختمان، گریبانگیر مالک می گردد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: صدور پروانه ساختمان بدون طراح و ناظر خلاف بوده و هر نهاد یا سازمانی که مالک را به این سمت هدایت کند تخلف کرده است.
سیدمحمدرضا سید حسینی افزود: در مورد ساخت و ساز و روند آن اگر خلاف قانون عمل شود با متخلفان طبق ضوابط قانونی برخورد می شود و اخیرا مصوبه ای که یکی از نهادهای میبد در این زمینه صادر کرده خلاف قانون است که در صورت ادامه اجرای آن محبوریم این دستگاه را به هیات تخلفات استان جهت رسیدگی ارجاع دهیم.
شهردار میبد نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: کل آرای صادره در کمیسیون ماده 100 شهرداری تا آخر آذرماه امسال 430 پرونده و آماری که جریمه و تخریب با هم شکل گرفته 23 پرونده بوده که در مجموع کل آمار جریمه ما 391 پرونده بوده است .
سید علی نقیبی زاده افزود: جریمه کمیسون ماده 100 امسال 25 درصد افزایش یافته است و با پارامترهایی که این کمسیون در نظر گرفته و جریمه می کند رقم جریمه بیش از صدور پروانه می شود.
وی خاطر نشان کرد: توصیه ما به همه شهروندان این است در کار ساخت و ساز ضمن گرفتن پروانه ساختمان تحت نظارت بسازند در غیر اینصورت جریمه آن بیشتر از هزینه دریافت مجوز است .
دبیر نظام مهندسی میبد هم در گفت گو با ایرنا با اشاره به وضعیت ساخت و ساز در این شهر گفت: بطور کلی ساخت و سازهای میبد از نظر کیفیت در شرایط مناسبی قرار ندارد.
محمد حسین صباغی نبود نیروی متخصص و کارآمد اجرایی، کمبود مصالح استاندارد و با کیفیت بالا، عدم استفاده از توان مهندسی را میتوان از دلایل کیفیت پایین ساختمانهای شهر دانست.
وی با اشاره به اینکه از نظر کمی وضعیت ساخت و ساز در شرایط مناسبی قرار دارد گفت: بنظر می رسد تعداد ساختمانهایی که در میبد ساخته می شود در سطحی بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد متاسفانه که قسمت عمده ای از ساخت و سازها، بدون طی مراحل قانونی و دریافت پروانه ساخت انجام می شود.
صباغی تعداد پرونده های ثبت شده در نظام مهندسی میبد در سه ماهه سوم سال 94 کمتر از70 مورد عنوان کرد که نسبت به سالهای قبل کاهش چشمگیر داشته است که دلیل آن صدور گواهی موقت به جای پروانه ساختمان می باشد.
وی با اشاره به اینکه شاهد عدم مراجعه مالکین به مهندس جهت تهیه طرح و تعیین ناظر بوده ایم افزود: ساخت و ساز بدون پروانه، مدیریت شهری را دشوار و غیر ممکن می سازد سیمای شهری را تحت تاثیر نامطلوب قرار داده و امکان کنترل کیفیت ساختمان را از بین می برد.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: با تکیه بر این نکته که ساختمان برای هر خانواده بزرگترین سرمایه است و عموما هر خانواده بیشترین میزان درآمد خود را صرف تهیه مناسب می کند لذا در بکار گیری مناسب این هزینه می بایست توجه داشته باشند که مسکن مناسب باید راحت و ایمن باشد.
دبیر نظام مهندسی میبد خاطرنشان کرد: شهروندان در تهیه نقشه های ساختمانی خود عجله نکنند و با دقت و مشورت به طرحی کاربردی و مناسب سلیقه خود دست پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه شهروندان لازم است در مراحل ساخت، ارتباط خود را با ناظرین ساختمان و نظام مهندسی حفظ کنند یادآور شد:
مالک از مجریان متبحر و دارای صلاحیت در تمام قسمتها استفاده کند.
دبیر نظام مهندسی میبد ادامه داد: شهروندان با انجام آزمایشات لازم از کیفیت بتن و جوشکاری ساختمان اطمینان حاصل کنند و
با استفاده از بیمه های مسئولیت مانع از تحمیل خسارتهای احتمالی شوند.
وی در خصوص پرونده های ارجاعی به کمیسیون ماده 100 اظهار کرد: عموما پرونده های ارجاعی به این کمیسیون به دو دسته کلی تقسیم می شوند یک دسته ساختمانهای فاقد پروانه و گروه دوم ساختمانهای دارای پروانه که به هر دلیل شرایط پروانه ساخت خود را رعایت نکرده اند.
صباغی تاکید کرد: با توجه به میزان جریمه های کمیسیون ماده 100 به مالکان توصیه می کنیم که حتما نسبت به دریافت پروانه ساختمان اقدام کرده و خود را از مزایای ساخت و ساز مجاز محروم نکنند.
میبد در 50 کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده و جمعیت آن بر اساس آخرین آمار ارائه شده 94 هزار نفر است.
این شهرستان شامل یک بخش مرکزی و دو بخش بفروئیه و ندوشن و 16 روستا است با پنج هزار و 84 کیلومتر مربع وسعت و به لحاظ تراکم نسبی جمعیت ، بعد از یزد قرار دارد و همچنین دومین مرکز شهری و تجاری استان یزد محسوب میشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار