کد خبر: ۱۶۳۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲ 13 January 2016

به گزارش تابناک یزد،بوم‌گردی نوعي گردشگري به همراه تجربه زندگی بومی در منطقه‌اي خاص است که عمدتاً در خانه‌هايی سنتی و به سبک بومی فراهم می‌شود. از طرفي با بهره‌گيري از اين سبك گردشگري فرصت‌های بسیاری برای کسب و کارهای کوچک خانوادگی ایجاد می‌شود که بیشتر آن‌ها، روابط مستقیم و متقابل میزبان و مهمان را در خانه و املاک خانواده گردشگرپذیر در بردارند.


این حضور و مشارکت از سوی خانواده، برای تجربه و رضایت گردشگر و همچنین برای توسعه پایدار مقصد و جامعه محلی، امری بسیار حیاتی است لذا در همين راستا نيز در سال‌هاي اخير ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در كشورمان به شدت در حال توسعه است و يزد نيز به عنوان اولين شهر خشتي دنيا و دومين شهر تاريخي جهان از اين منظر بي‌نصيب نبوده است.

"مصطفی فاطمی" معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان  با بيان اين كه بوم‌گردی به عنوان سبك جديدي از گردشگري در كشورمان در حال شكل گرفتن است، يزد را به دليل زندگی سنتی و بافت تاريخي شهري و روستايي برخوردار از ظرفيت‌هاي بالقوه‌ي فراوان و خوبي در اين زمينه دانست.

وي هدف از اجراي بوم‌گردي در استان را معرفي سبك جديدي از گردشگری به گردشگران داخلي و خارجي ذكر كرد و گفت: خوشبختانه تاكنون نيز استقبال خوبي از سوي گردشگران در اين رابطه صورت گرفته است.

به گفته‌ي معاون گردشگري استان، تاكنون  قريب 90 درخواست براي پیوستن به طرح اقامتگاه‌هاي بوم‌گردی در استان دريافت شده است كه براي حدود 50 متقاضي مجوز موقت صادر شده و تاكنون هفت اقامتگاه نيز در همين راستا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی در این مورد اضافه كرد: از مجموع هفت اقامتگاه بوم‌گردي بهره‌برداري شده، چهار اقامتگاه در یزد و مابقي در شهرستان‌هاي مهریز، میبد و اشکذر قرار دارد.

فاطمي در ادامه اعلام كرد: تا پایان سال 10 اقامتگاه بوم‌گردي جديد نيز در استان اماده بهره‌برداري خواهد شد كه با احتساب هفت اقامتگاه فعلي، تعداد انها به 17 اقامتگاه خواهد رسيد.

معاون گردشگری استان با اشاره به اين كه استقبال خوبي در تمام شهرستان‌هاي استان براي دريافت مجوز براي ايجاد اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي صورت گرفه است، گفت: البته در شهر تاريخي يزد بيشترين تمايل در اين مورد از سوي مالكان خانه‌های ثبتی واقع در بافت تاریخی بوده است.

وی همچنين از استقبال برخي از روستاهاي استان براي ايجاد اين اقامتگاه‌ها خبر داد و در اين باره تصريح كرد: روستاهايی مانند خرانق در شهرستان اردکان، باقرآباد در شهرستان بافق و برخي روستاهای شهرستان ابرکوه برای ايجاد اقامتگاه‌هاي بوم‌گردی روستايي مجوز گرفته‌اند تا از اين طريق بتوانند زندگی در اين روستاهای تاريخي را براي گردشگران تداعی کنند.

فاطمي با بيان اين كه بوم‌گردي روستايي در استان عمدتاً مربوط به تورهاي طبيعت‌گردي و منطبق بر جاذبه‌هاي طبيعي استان اعم از كوير يا كوهستان است، گفت: در اين تورها معمولاً مي‌توان گردشگران را بیشتر به استفاده از فضا‌ها و غذاهاي طبیعی، سنتي و بومي هر منطقه تشویق کرد و حتی علاوه بر اقامت سنتي براي انها پوشش‌هاي سنتي و بومي را نيز تهيه كرد.

معاون گردشگري استان در پايان ابراز اميدواري كرد با توجه به نامگذاري سال 95 به عنوان "سال خوشامدگويي به يزد"، از اين طريق بتوان زيرساخت‌هاي مناسب‌تر و خدمات بيشتري را به گردشگران داخلي و خارجي ارائه كرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار