در روزگاری که خواندن کتاب به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل شده است، هنوز هم افرادی در جستجوی فضایی بکر برای مطالعه و آشنایی با کتاب هستند.
کد خبر: ۱۸۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶ 28 February 2016
به گزارش تابناک یزد به نقل از همشهری،در روزگاری که خواندن کتاب به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل شده است، هنوز هم افرادی در جستجوی فضایی بکر برای مطالعه و آشنایی با کتاب هستند.
کودکان تفتی هم با استقبال از کلبه کتاب مجتمع دیدار این شهرستان نشان دادند که نسل امروز چندان هم با فرهنگ مطالعه و کتاب غریبه نیست.
راه‌اندازی بخش کودک، یکی از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی استان است که این طرح هم در 9 کتابخانه عمومی شهرستان تفت دنبال و به تجهیز این کتابخانه‌ها به بخش کودک منجر شد اما یکی از تفاوت‌های بخش کودک مجتمع دیدار این شهرستان با سایر کتابخانه‌ها، راه‌اندازی کلبه کودک در این مجتمع است.
روزنامه همشهری درباره فعالیت‌های کلبه کتاب مجتمع دیدار با «هادی قاسمی» مدیر اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان تفت گفت‌وگویی کرده که می‌خوانید.

    بخش کودکان مجتمع دیدار شهرستان تفت از چه زمانی و با چه هدفی راه‌اندازی شده است؟

این واحد، اوایل امسال برای اجرای سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و همچنین ایجاد فرصت مطالعه برای کودکان در قالب یک کلبه و در مجتمع دیدار راه اندازی شد که در آن فعالیت‌های متنوعی به جامعه مخاطب که کودکان و نوجوانان هستند، ارائه می‌شود. با توجه به این‌که روزانه به طور متوسط 440 عضو کودک و نوجوان از منابع این کتابخانه بهر‌برداری می‌کنند، تعداد نسخه کتاب موجود در این بخش 3720 نسخه است.

    آیا هدف شما از راه‌اندازی این مرکز، افزایش سرانه مطالعه کودکان و نوجوانان تفتی است؟

قطعا یکی از اهداف بالا بردن سرانه مطالعه است اما در کنار آن، در این کتابخانه علاوه بر امانت دادن کتاب به کودکان، اقدامات جانبی از جمله نشست‌های نقد کتاب، معرفی کتاب و کارگاه‌های آموزشی نویسندگی، قصه‌گویی و نقاشی ویژه کودکان هم برگزار می‌شود. یکی دیگر از برنامه‌هایی که در این کلبه کتاب برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده است، برگزاری کارگاه‌های قصه‌گویی، شعر و داستان نویسی است که خوشبختانه کارگاه قصه‌گویی و جلسات نقد کتاب با استقبال چشمگیر کودکان و نوجوان مواجه شده است. اجرای برنامه 45‌دقیقه با کتاب نیز یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های کلبه کتاب مجتمع دیدار است که یک روز در هفته با معرفی کتاب‌ از سوی کودکان و نوجوانان و با حضور نویسندگان مطرح شهرستان با هدف نقد کتاب‌های کودکان برگزار می‌شود.

    شرایط عضویت در کلبه کتاب چگونه است؟

استقبال شهروندان تفتی از کلبه کتاب، قابل توجه است از این رو فرصت عضویت در این کلبه کتاب برای همه کودکان فراهم شده است. همچنین مدیریت کتابخانه با تنظیم برنامه‌های متنوع برای ایجاد یک فضای زیبا، شاداب و زنده، فرصت شرکت کردن کودکان در برنامه‌های مختلف کلبه کتاب را هم فراهم کرده است.

    آیا کلبه کتاب در تمام کتابخانه‌های عمومی شهرستان تفت ایجاد خواهد شد؟

شهرستان تفت 9 کتابخانه عمومی دارد که همگی دارای بخش کودک هستند اما ما کلبه کتاب را در یک مکان ایجاد کردیم تا خدمات بیشتری ارائه دهد. تفاوت کلبه کتاب با بخش کودک سایر کتابخانه‌ها در این است که برنامه‌های جنبی بسیاری برای مخاطبان طراحی شده و در حال اجراست.

    ساعات حضور کودکان در کلبه کتاب چه زمانی است؟

آنها هر روز هفته به این کلبه کتاب مراجعه و از منابع آن استفاده می‌کنند اما نشست‌های تخصصی و برنامه‌های جنبی به صورت یک روز در هفته برگزار می‌شود. برای مثال هر یک از برنامه‌های ویژه کلبه کتاب مانند کارگاه قصه گویی، دوره آموزشی نویسندگی، نقد کتاب و کارگاه شعر هر کدام در یک روز مشخص از هفته برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار