مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: این استان با فعالیت بیش از 176 واحد تولیدی سنتی و صنعتی در زمینه تولید فرآوردهای کنجدی، پیشتاز کشور است.
کد خبر: ۳۵۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶ 02 January 2017
به گزارش تابناک یزد،علیرضا طاقه باف با بیان اینکه 34 واحد تولیدی فرآوره های کنجدی ، صنعتی و مابقی به صورت صنفی و سنتی فعالیت می کنند گفت: از سال 94 تاکنون 14 واحد تولیدی فرآورده های کنجدی در استان به بهره برداری رسیده که موجب اشتغال بیش از 200 نفر شده است.
وی افزود: بیش از 60 جواز تاسیس برای تولید ارده،حلواارده،روغن کنجد، روغن ارده و دیگر مشتقات کنجدی از سوی مدیریت صنایع کشاورزی استان صادر شده است.
طاقه باف اضافه کرد: از این تعداد بیش از 80درصد در شهرستان اردکان متمرکز است و عمده محصولات تولیدی در این مجموعه ها شامل حلوا ارده با حدود 50 درصد ، روغن ارده و روغن کنجد حدود 30 درصد، ارده، کرم ارده، ارده شکلاتی و شیرینی های کنجدی و سایر مشتقات کنجد حدود 20 درصد است.
مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی استان یزد تصریح کرد: صنعت سنتی و بومی تولید محصولات کنجدی در شهرستان اردکان، استان یزد را به بزرگ‌ترین مجتمع کارگاهی محصولات کنجدی تبدیل کرده تا نشان دهد صنایع بومی فرصت مناسبی برای رونق اقتصادی می باشند.
طاقه باف با اشاره به اشتغال مستقیم بیش از هزار نفر به طور مستقیم در این بخش گفت: در شش ماهه دوم سال با توجه به اینکه این محصول به صورت فصلی تولید می شود این تعداد تا 2هزار و 200نفر نیز افزایش می یابد در حالی که بیش از سه هزار و 500نفر هم به صورت غیرمستقیم در این حرفه فعالیت دارند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای موجود ، خرید کنجد از سوی کارخانجات استان یزد حدود 42هزار تن در سال است که تولید 60هزار تن فرآورده کنجدی و سه هزار و 500 تن روغن کنجد را به همراه دارد .
وی با بیان اینکه تنوع محصولات ،بهبود کیفیت و تنوع در انواع بسته بندی محصولات کنجدی از سیاست های عمده این مدیریت در این صنعت است ، ادامه داد: میزان تولید ارده و حلوا ارده در شهرستان اردکان روزانه در مجموع بالغ بر 130 تن بوده که 70 تن از این میزان حلوا ارده و 40 تن دیگر ارده است.
مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهادکشاورزی استان یزد یادآور شد: این صنایع به دلایل زیادی مورد توجه مسئولان قرار می‌گیرند چرا که دارای مزایایی از جمله: اشتغال پایدار، کمک به اقتصاد محلی و منطقه‌ای، بومی‌شدن صنایع پایین دست و بالادست و وجود بازارهای مطمئن به دلیل ریشه‌دار بودن این محصول ها است.
طاقه باف در پایان افزود: در راستای حمایت دولت از تولیدکنندگان این بخش در سال 95 تاکنون مبلغ 110 میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان اعطا شده و حدود 30 میلیارد ریال نیز به بانک ها معرفی شده اند که در شرف پرداخت است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار