رييس دانشكده دندانپزشكي يزد:
رييس دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد با اشاره به وضعيت نامطلوب بهداشت دهان و دندان در استان و كشور، خودمراقبتي و مراجعه منظم به دندانپزشك را ارزان‌ترين راه براي جلوگيري از مشكلات نسبتاً پرهزينه دندانپزشكي ذكر كرد.
کد خبر: ۳۶۹۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲ 20 May 2015
به گزارش تابناک یزد، دکتر "سيد حسين طباطبايي" گفت: يكي از شاخص‎‎هايي كه براي ارزيابي وضعيت بهداشت دهان و دندان افراد جامعه استفاده مي‎‎شود، شاخصي به نام  DMFT  است كه در اين شاخص، تعداد دندان‎‎هاي پوسيده، افتاده يا كشيده شده و پر شده هر فرد گرفته مي‌شود.

وی عدد ايده‌آل DMFT كه كه از سوي فدراسيون دندانپزشكي عنوان شده را يك اعلام كرد و گفت: متاسفانه در آخرين بررسي دندان‌های دانش‌آموزان 15ساله يزدي كه در سال87 انجام شد، اين عدد نزديك به پنج تعيين شد، به عبارتي وضعيت دندان‎‎هاي دانش‌آموزان يزدي پنج برابر بدتر از حالت ايده‌آل بوده‌ است.

وي با بيان اين كه چنين وضعيت نامناسبي در تمام كشور قابل مشاهده است، بر تلاش براي رسيدن به شاخصي ايده‎‎آل در اين حوزه را مورد تاكيد قرار داد.

خدمات دندانپزشكي كشورمان، ارازن‏‏تر است

طباطبایی با تاكيد بر اين نكته كه اغلب مردم دليل اين وضعيت نامناسب را گراني خدمات دندانپزشكي عنوان مي‎‎كنند، اظهار كرد: بايد در نظر داشت كه خدمات دندانپزشكي در ايران نسبت به بسياري از كشورهاي پيشرفته كه از وضعيت بهداشت دهان و دندان خوب و مناسبي هم برخوردارند، ارزان‎‎تر و داراي كيفيت مناسب‎‎تري است.

وی در ادامه با اشاره به دو نكته مورد غفلت قرار گرفته در جامعه، در اين رابطه تصريح كرد: نكته اول اين است كه ارزان‌ترين راه براي جلوگيري از مشكلات نسبتاً پرهزينه دندانپزشكي، رعايت بهداشت دهان و دندان و خودمراقبتي از سنين كودكي است به نحوي كه والدين بايد به تدريج اين اقدامات پيشگيرانه را به عنوان جزئي از زندگي آموزش دهند.

وی مراجعه منظم به دندانپزشك براي انجام معاينه و درمان‏‏هاي زودهنگام را نيز مورد تاكيد قرار داد و خاطرنشان كرد: پوسيدگي و بيماري‌هاي لثه(پريودنتيت) از عمده بیماری‎‎هاي دهان و دندان محسوب مي‎‎شود ولي در هر دو مورد، تشخيص و درمان زود‌هنگام بسيار كم‌هزينه‌تر و بادوام‌تر است.

رييس دانشكده دندانپزشكي استان يزد با اشاره به اقدامات درماني مانند فيشورسيلنت(پر كردن شيارهاي سطح جونده دندان‌ها)و فلورايدتراپي، این درمان‎‎ها را نيز در زمره درمان‌هاي اوليه و پيشگيرانه براي كودكان ذكر كرد.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به وظيفه ذاتي دانشکده دندانپزشکی يعني آموزش آكادميكي دندانپزشکی به دانشجويان، عنوان كرد: حل مشکلات بهداشتی دهان و دندان برعهده معاونت بهداشتی دانشگاه است که این اقدامات از طریق مراکز بهداشتی شهري و روستايي انجام می‌شود.

ارائه خدمات دندانپزشكي در قالب طرح تحول سلامت

طباطبایی در مورد جايگاه بیمه دندان‎‎پزشکی در طرح تحول سلامت، اظهار كرد: مسئولان وزارت بهداشت مشروط به تأمین بودجه‌های لازم و همکاری سازمان‌های بیمه‎‎گر، امسال را به عنوان سال دندان‎‎پزشکی در نظر گرفته‎‎اند و قرار است تا طرح تحول سلامت در حوزه دندانپزشکی اعمال شود.

وی خاطرنشان كرد: با تحقق اين وعده‎‎ها شاهد کنترل و نظارت بر واردات کالاهای گران‌‎قیمت دندان‎‎پزشکی و کوتاه شدن دست واسطه‌ها در این رابطه و نيز تحت پوشش قرار گرفتن خدمات دندان‎پزشکی از سوي بیمه‌ها خواهيم بود كه در اين صورت تمام اقشار خواهند توانست از خدمات دندان‎‎پزشكي در اين طرح بهره‎‎مند شوند و به تدريج به وضعیت مطلوبی در زمینه سلامت دهان و دندان برسيم.

تخفيف 50 درصدي خدمات دندانپزشكي ويژه معلولان

رييس دانشكده دندانپزشكي يزد يكي از اقدامات ويژه اين دانشكده را علاوه بر ارائه خدمات به عموم مردم با تعرفه دولتي، ارائه خدمات دندان‎‎پزشکی معلولان ذكر كرد و افزود: اين خدمات وي‍ژه به جز يزد، تنها در تهران و اصفهان ارائه مي‏‏شود و خوشبختانه در اين رابطه پذيراي بيماراني از استان‎‎هاي جنوبي كشور نيز هستيم.

وی با اشاره به تفاهم‎‎نامه دانشکده دندانپزشكي و بهزیستی، از تخفيف 50 درصدي تعرفه دولتي اين خدمات براي معلولين با ارائه معرفی‌نامه از بهزیستی استان، خبر داد.

طباطبایی از تلاش براي برقراري ارتباط بیشتر با آموزش و پرورش خبر داد و افزود: در حال برنامه‎‎ريزي براي ارائه خدمات گروهي با تخفيفات ويژه براي دانش‌آموزان استان هستيم.

رييس دانشكده دندانپزشكي استان در همين رابطه به ارائه خدمات پیشگیرانه فیشورسیلنت و فلورایدتراپی برای دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی در چند سال اخير اشاره  كرد و گفت: البته هدف دانشكده مراجعه تمامي دانش‌آموزان حتي در مقاطع بالا براي انجام معاينات است كه در اين رابطه آماده ارائه خدمات با تخفيف‎‎هايي در هزينه‎‎ها نيز هستيم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار